Izbornik
Kako bolje zaštititi djecu u prometu – tematska sjednica u Hrvatskom saboru

Na inicijativu Ureda pravobraniteljice za djecu, 26. rujna 2019. u Hrvatskome saboru održana je tematska sjednica saborskog Odbora za obitelj, mlade i sport o zaštiti prava djece u prometu. Na sjednici, pod naslovom “Zaštita prava djece u prometu – gdje smo i što još moramo učiniti” istaknuto je kako se smrtno stradavanje djece u prometu mora svesti na nulu te da se može još mnogo učiniti na podizanju razine njihove sigurnosti.

Sudionicima su se na početku obratili predsjednica saborskog Odbora za obitelj, mlade i sport Nada Turina Đurić i predsjednik Odbora za pomorstvo, promet i infrastrukturu Pero Ćosić. Zamjenica pravobraniteljice za djecu Maja Gabelica Šupljika u uvodnom je obraćanju upozorila kako je od početka godine u prometu smrtno stradalo devetero djece od kojih je najmlađe imalo tri godine, te da najviše djece stradava upravo u  cestovnom prometu. Istaknula je da je pitanje sigurnosti prometa na cestama paneuropski problem, dodavši da se posljednjih desetljeća stanje značajno poboljšalo, ali je napredak u smanjenju smrtnog stradavanja u prometu u posljednjih nekoliko godina zaustavljen. Kao zabrinjavajući primjer, navela je da u Europskoj uniji tjedno u prometu smrtno stradava oko 500 osoba.

Podsjetila je na to da su promjene u prometu velike i brze, da se pojavljuju nova prometala, primjerice, električni romobili, a to još ne prate odgovarajući propisi i prometna infrastruktura. Upozorila je na nedovoljnu uporabu kacige pri vožnji biciklom te naglasila kako osposobljavanje djece za siguran promet treba započeti još u osnovnoj školi.

Nakon uvodnih govora, izlaganja su održali savjetnica pravobraniteljice za djecu Danijela Žagar, voditelj Službe za sigurnost cestovnog prometa Ministarstva unutarnjih poslova Josip Mataija, predstavnica Udruge RODA Jana Bosanac, pročelnica Sekcije za prometnu psihologiju Hrvatskog psihološkog društva Ljiljana Mikuš i pomoćnik glavnog tajnika HAK-a Sinan Alispahić.

Savjetnica pravobraniteljice Danijela Žagar izvijestila je kako se pritužbe koje prima Ured pravobraniteljice za djecu u vezi sa sigurnošću djece u prometu, odnose na ugroženost djece zbog neodgovarajuće cestovne infrastrukture na putu do odgojno-obrazovnih ustanova, prijevoz djece neodgovarajućim autobusima, nedostatak organiziranog prijevoza djece, osobito u manjim mjestima i na otocima i nepostojanje propisa koji bi regulirali prijevoz djece sportaša na natjecanja i pripreme. Istaknula je i da se djeca često nepropisno prevoze u osobnim automobilima, da djeca mlađa od 14 godina upravljaju biciklom na cesti bez propisane pratnje i često bez zaštitne kacige, a posebno zabrinjava neinformiranost roditelja o pravilima upravljanja biciklom na cesti, o potrebi osposobljavanja djece za to te o tome gdje mogu djeci osigurati obuku za vožnju biciklom.

Zaključno je iznijela preporuke Ureda za poboljšanje sigurnosti djece u prometu, koje se odnose na: poboljšanje sigurnosti djece u prometu, osobito kao putnika u osobnim automobilima, poboljšanje dostupnosti i sigurnosti organiziranog prijevoza djece, stvaranje sigurne cestovne infrastrukture te potrebu normiranja prijevoza djece sportaša na natjecanja i pripreme te općenito na poboljšanje zakonske regulative. Istaknula je i važnost ulaganja u poboljšanje hitnog medicinskog zbrinjavanja djece ozlijeđene u prometnim nesrećama.

Voditelj MUP-ove Službe za sigurnost cestovnog prometa Josip Mataija podsjetio je na primjenu novog strožeg Zakona o sigurnosti prometa na cestama, rekavši da je u prvih osam mjeseci ove godine poginulo 48 osoba manje nego u istom razdoblju prošle godine. Manje je za petinu stradalih s teškim tjelesnim ozljedama, a za 10 posto smanjen je broj stradalih s lakšim tjelesnim ozljedama. Najviše djece stradalo je kao pješaci, a velik je problem i stradavanje djece kao putnika u prijevozu, jer se ne prevoze na ispravan način, upozorio je. Najavio je provođenje preventivnih aktivnosti u školama, ali i represivnih mjera prema prekršiteljima.

Inicijativa pravobraniteljice za djecu proizašla je iz ranijih aktivnosti koje su ukazale na potrebu ulaganja dodatnih napora kako bi se poboljšalo stanje sigurnosti djece u prometu u svim segmentima, osobito u zaštiti djece kao putnika, pješaka i biciklista te kako bi se unaprijedila dostupnost i sigurnost organiziranog prijevoza djece.

Potrebno je ulagati i u poboljšanja i stvaranje sigurne cestovne infrastrukture te širiti sveobuhvatne preventivne aktivnosti usmjerene na sudjelovanje djece u prometu kao posebno osjetljive skupine.

Početak nove školske godine ujedno je i prilika da se podsjeti na ranjivost djece u prometu i naglasi potreba njihove zaštite, s ciljem definiranja daljnjih mogućnosti i poduzimanja mjera za izgradnju cjelovitog sustava zaštite prava i interesa djece te za sprječavanje štetnih djelovanja koja ugrožavaju njihova prava i interese, rečeno je na skupu.