Izbornik

Okrugli stol o digitalnim časopisima za djecu

Okrugli stol o digitalnim časopisima za djecu

Na online okruglom stolu pod naslovom “Medijske navike učenika osnovnih škola – a što je s digitalnim časopisima za djecu?”, održanom 24. veljače 2021., raspravljalo se o raspoloživim medijima za informiranje djece te o tome postoji li potreba da se na nacionalnoj razini razvije neki portal ili platforma koji bi funkcionirali kao digitalno glasilo za djecu i mlade. Okrugli stol organizirala je Osnovna škola Sveti Petar Orehovec uz podršku portala medijskapismenost.hr, čija glavna urednica Ana Dokler je moderirala raspravom.

Uz odrasle sudionike, u raspravi su aktivno sudjelovala i djeca: Petra Kušec, učenica 7. razreda i članica novinarske grupe OŠ Sv. Petar Orehovec, te članovi Mreže mladih savjetnika pravobraniteljice za djecu Patricia Čretni, Stela Tonner i Niko Radujković, koji su već na početku dobili priliku govoriti o medijskim interesima djece i mladih.

Inicijatorica skupa Stojanka Lesički, knjižničarka i odgovorna urednica digitalnog školskog lista OŠ Sv. Petar Orehovec, ujedno i koordinatorica Erasmus+ K 229 projekta “Mali novinari danas, odgovorni digitalni građani sutra”, u sklopu kojega je organiziran ovaj okrugli stol. kao uvod u raspravu pripremila je kratki video o sadržajima koji su popularni među djecom, poput nastupa popularnih YouTubera i influencera, te opasnih izazova na Tik Toku. Namjerno je izabrala upravo negativne primjere, koji se nisu svidjeli ni mladim sudionicima rasprave, ali oni su potvrdili da su kraći videoformati omiljeni medijski sadržaji današnjim generacijama djece. Istaknuli su i da oni mogu biti i pozitivni, prenositi vrijedne poruke i informacije te bi mogli naći mjesto i u novim digitalnim medijima za djecu. Potvrdili su da djeci svakako trebaju i primjereni informativni sadržaji, a ne samo „crtići“.

Patricia iz MMS-a rekla je da je medijska pismenost kod većine mladih na niskoj razini i da bi se društvene mreže mogle bolje iskoristiti za dobrobit djece. S njom se složio i Niko, potvrdivši da se mladi najviše informiraju putem instagrama, ali je pohvalio i školski list svoje škole (Prirodoslovna škola Vladimira Preloga u Zagrebu) kao dobar model informativnog sadržaja za srednjoškolce. Stela se požalila da joj kao urednici srednjoškolskog lista (u 2. gimnaziji u Zagrebu) nije nimalo lako naći suradnike koji će pisati, a i privući čitatelje, jer je potrebno veliko umijeće da se zadrži pažnja današnjih generacija koje, kao je rekla, karakterizira kratkotrajna pažnja.

No, svi učenici koji su sudjelovali na okruglom stolu složili su se da bi digitalni list za mlade na nacionalnoj razini mogao biti dobra ideja, a mlada novinarka Petra iz OŠ Sv. Petar Orehovec rekla je kako bi takav digitalni list mogao sadržavati najraznovrsnije medijske vrste, poput kratkih poučnih dokumentarnih filmova, koji su njoj osobito zanimljivi.

Dopredsjednica Društva za komunikacijsku i  medijsku kulturu doc. dr. sc. Lana Ciboci, potvrdila je da rezultati istraživanja pokazuju da djeca danas “žive” u digitalnom svijetu i mnogo vremena provode na društvenim mrežama, a dječaci posebno na platformama za igranje videoigara. Istaknula je da u Hrvatskoj gotovo uopće nema informativnih sadržaja za djecu, te da se u medijima općenito djecu rijetko pita za mišljenje, čak i kad se govori o temama koje se odnose izravno na njih.

Viši savjetnik za hrvatski jezik u Agenciji za odgoj i obrazovanje dr. sc.  Srećko Listeš  naveo je da školski listovi u Hrvatskoj imaju dugu tradiciju, da postoji između 500 i 600 takvih listova, uglavnom tiskanih, koji izlaze jednom godišnje, a u zadnje vrijeme ima sve više i digitalnih školskih listova. Pohvalio je ideju digitalnog lista na nacionalnoj razini koji bi bio namijenjen svim učenicima i u kojima bi mladi imali priliku kreirati vlastite sadržaje.

Glavni urednik studentskih novina i portala “Global” koje izdaje Fakultet političkih znanosti Igor Weidlich rekao je da bi studenti, kao mladi novinari, mogli pomoći u kreiranju informativnih sadržaja koji bi bili zanimljivi djeci i mladima, a ujedno je istaknuo da su među najboljim suradnicima “Globala” upravo neki srednjoškolci.

Savjetnica pravobraniteljice za djecu Maja Flego ovu je temu smjestila u okvir dječjih prava – prava na pristup informacijama i obveze države da odupire stvaranje primjerenih materijala za informiranje djece, osobito o pitanjima važnim za njihov razvoj. Navela je kako bi jedinstvena digitalna platforma za djecu i mlade na nacionalnoj razini mogla biti poput središnje točke koja će mladima pomoći da pronađu sadržaje koji ih zanimaju, koja će također omogućiti da se glas djece čuje u društvu, a ujedno i pomoći djeci u razvoju medijske, digitalne, građanske, ali i jezične i drugih pismenosti koje su važne za ostvarivanje dječjih prava.

Voditelj odjela komunikacija u Uredu UNICEF-a za Hrvatsku Marin Ilej predstavio je neke projekte poput globalne UNICEF-ove platforme Voices of Youth, programa za mlade UP SHIFT  i program ZABUM – Za budućnost mladih, te je naglasio da je iznimno važno kroz izravnu komunikaciju s mladima, ali i s influencerima pa i industrijom videoigara, pronaći optimalne sadržaje i forme informiranja koje će biti privlačne suvremenim generacijama djece.

Koordinator edukacijskih programa u udruzi Gong Dražen Hoffmann istaknuo je veliki potencijal digitalnog glasila za mlade koji će posredovati sadržaje za koje oni pokazuju veliko zanimanje na društvenim mrežama – poput ravnopravnosti, mentalnoga zdravlja, emocionalne inteligencije i drugih.

Većina sudionika u raspravi suglasila se da upravo mladima treba dati više prilike da stvaraju i pune sadržajem takav digitalni format. Na njemu može biti mjesta za razne vrste medija, uključujući i radioemisije, istaknula je urednica emisije o medijskoj pismenosti “Pet za pet” Prvog programa Hrvatskog radija Sandra Maričić, opisujući uspješna iskustva u radu s učenicima osnovnih škola na stvaranju njihovih vlastitih radioemisija.

Ponešto od svega spomenutoga u manjem opsegu se već sada ostvaruje na digitalnom školskom listu Klinček, na kojem učenici razmjenjuju zanimljive priloge s partnerskim školama iz Rumunjske, Španjolske, Sjeverne Makedonije i Srbije unutar  ERASMUS + projekta “Mali novinari danas, odgovorni digitalni građani sutra”, potvrdila je S. Lesički. Na taj način uče i razvijaju svoje medijske kompetencije, a možda će se jednoga dana njihovi prilozi naći i na nekoj budućoj nacionalnoj platformi za informiranje djece i mladih.

Jednu od završnih poruka izrekla je članica MMS-a Stela poručivši da je, i u kontekstu medijske pismenosti, najvažnije naučiti učenike da znaju kritički razmišljati i da slobodno izražavaju vlastito mišljenje o svim pitanjima koja ih se tiču.

Snimka okruglog stola dostupna je na stranicama školskog lista “Klinček” na poveznici http://www.klincek.com/?p=19559. (Foto: www.klincek.com)