Izbornik

Preporuke pravobraniteljice za djecu u 2015. – Mediji i oglašavanje

Nadzor nad sadržajem najava filmova i serija s neprimjerenim prizorima

Primili smo više pritužbi na neprimjerene sadržaje najava pojedinih serija i filmova koje se emitiraju na televiziji (HTV, RTL i drugi) tijekom cijeloga dana i u sklopu emisija koje prate djeca. U najavama su često istaknute brutalne scene ubojstava, gruboga fizičkog nasilja, seksa, kao i vulgarni rječnik, psovke i drugi uznemirujući prizori koji mogu biti štetni za djecu mlađe dobi. Iako propisi obvezuju nakladnike da osobitu pažnju posvete tome da se u najavama ne pojavljuju prizori koji mogu naštetiti djeci, u praksi se takvi prizori često susreću. Roditelji na to ne mogu uvijek reagirati, budući da se neprimjereni  prizori pojavljuju neočekivano, primjerice, u bloku reklama ili se prikazuju na prijemnicima u nekom javnom prostoru, u čekaonici zdravstvene ambulante ili u bolnici, gdje djeca borave s roditeljima određeno vrijeme. Sve to ukazuje na potrebu pažljivog izbora sadržaja koji se uključuje u najave programa, a osobito se to očekuje od javne televizije. Vijeću za elektroničke medije (VEM) preporučili smo da u određenom vremenskom intervalu ciljano nadzire sadržaje najava igranih filmova i serija televizijskih nakladnika, osobito s obzirom na količinu prikazanoga nasilja, vulgarnosti i drugih sadržaja koji bi mogli naštetiti mlađoj djeci. VEM je prihvatio preporuku.

Oglašavanje piva u elektroničkim medijima

Uočivši da se u mnogim reklamama za pivo koje se emitiraju na televiziji ne poštuju ograničenja za oglašavanje alkohola postavljena u Zakonu o elektroničkim medijima i Pravilniku o zaštiti maloljetnika u elektroničkim medijima te se sugerira da je konzumiranje piva povezano s postizanjem uspjeha, zadovoljstva i boljeg društvenog života, pravobraniteljica je zatražila očitovanje Vijeća za elektroničke medije (VEM). U svome odgovoru VEM je naveo kako se pivo ne smatra alkoholnim pićem te sukladno tome nije obuhvaćeno zabranom reklamiranja. Provjerom u Ministarstvu poljoprivrede utvrdili smo da prema svim propisima koji reguliraju njegovu proizvodnju i promet, pivo jest alkoholno piće (premda se deklarira kao hrana, nedvojbeno sadrži alkohol) pa se na njega odnose i odredbe o ograničavanju reklamiranja alkohola. Stoga smo preporučili da se članovi VEM-a, a osobito djelatnici koji provode nadzor nad primjenom Zakona o elektroničkim medijima u području oglašavanja, informiraju o tome i s time usklade svoj rad.

Iskorištavanje djece u oglašavanju aktivnosti noćnih klubova

Saznavši za organiziranje „partyja na kojima alkohol maloljetnicima teče u potocima“, na kojima se za stol u klubu plaća akontacija koju maloljetnik ne može tražiti natrag ako nije određenu svotu potrošio na žestoka alkoholna pića te o sudjelovanju djece u promociji takvih događanja po školama, obratili smo se Policijskoj upravi, Ministarstvu financija i Samostalnom sektoru turističke inspekcije Ministarstva turizma. Obratili smo se i školama čiji su učenici sudjelovali kao „promotori“ te im preporučili da njihove stručne službe intenziviraju preventivne aktivnosti te stručno pedagoški rad s djecom. Informirali smo MUP i DORH o vrbovanju i uključivanju srednjoškolaca u promidžbene događaje u noćnim klubovima na kojima se oglašava i potiče konzumacija alkohola, da učenici „promotori“, koji u svojim školama prodaju ulaznice za noćne klubove, često nisu svjesni u što su uključeni, ne prepoznaju opasnosti, uključuju se zbog vlastitog neznanja, vrlo često bez znanja roditelja, što upućuje na manipuliranje djecom i povredu njihovih prava. Zatražili smo propitivanje kaznene odgovornosti osoba koje sudjeluju u ovakvom angažiranju djece. Ministarstvu poljoprivrede uputili smo upozorenje na štetne posljedice slobodnog reklamiranja alkohola među djecom i mladima, koje djeca mogu doživjeti kao poticaj za konzumaciju alkohola, a što može dovesti do ugroze njihovog života i zdravlja. Preporučili smo da se dopune odredbe Zakona o hrani te zabrani takvo reklamiranje alkoholnih pića. Budući da se na društvenim mrežama objavljuju osobni podaci (ime i prezime, škola i razred) djece „promotora“, kao i fotografije djece sa održanih „partyja“, obavijestili smo i Agenciju za zaštitu osobnih podataka.