Izbornik
U Šibeniku predstavljen zbornik “Dječja prava i slobodno vrijeme”

 

Mia_2Dječji dogradonačelnik Šibenika, 14-godišnji Dario Ivanović, zajedno s pravobraniteljicom za djecu Milom Jelavić, bio je domaćin predstavljanja zbornika “Dječja prava i slobodno vrijeme”, održanog 22. studenoga 2010. u Gradskoj knjižnici “Juraj Šižgorić” u Šibeniku. Sudionike skupa osobno je pozdravio i gradonačelnik Šibenika Ante Županović. Tim događanjem u kojem su sudjelovala i djeca i odrasli, Ured pravobraniteljice za djecu  obilježio je Dan Konvencije o pravima o djeteta.

 Djeca su dala osobit ton ovoj manifestaciji i tako što je učenica Mia Bura na početku pročitala sastavak pod naslovom “Moja prava”, koji je napisala njezina vršnjakinja Patricija Žurić, duhovito opisujući dječji pogled na ovu, navodno, svima znanu temu.

Zbornik su predstavili autori pojedinih njegovih dionica. Nakon izlaganja pravobraniteljice Mile Jelavić o tome kako Konvencija o pravima djeteta definira pravo djeteta na slobodno vrijeme i igru, učenice iz Splita Željka Galić, Pia Baban i Gabriela Marin predstavile su svoj rad “Što je za nas slobodno vrijeme i kakve sadržaje trebamo”. Mlade autorice su aktivne članice Mreže mladih savjetnika pravobraniteljice za djecu, koja uključuje djecu iz cijele Hrvatske. Član Mreže je i Dario Ivanović, koji je tom prilikom predstavio brojne aktivnosti u području promicanja prava djeteta, koje ostvaruju učenici u njegovoj školi OŠ Petra Krešimira IV. u Šibeniku.

Toni Maglica, predstojnik podružnice “Miljenko i Dobrila“ u Kaštel Lukšiću (pri dječjem domu “Maestral”) govorio je o važnosti sadržaja kojima je ispunjeno slobodno vrijeme djece u dječjem domu, savjetnica pravobraniteljice za djecu Tanja Opačak izvijestila je o problemima dostupnosti sadržaja slobodnog vremena djeci s teškoćama u razvoju, a voditelj Odsjeka za maloljetničku delinkvenciju Policijske uprave splitsko-dalmatinske Stipe Jagnjić govorio je o ulozi policije u zaštiti djece na internetu. Predstavljanje zbornika moderirala je savjetnica pravobraniteljice Ana Pezo, koja je i sama autorica nekoliko članaka u zborniku. Ona je naglasila važnost uloge lokalne zajednice u osiguravanju kvalitetnih sadržaja za djecu, govorila je o potrebi zaštite djece u aktivnostima slobodnog vremena te istaknula i važnu ulogu medija za djecu i mlade, posebno ističući učeničke časopise kao medij koji promiče dječja prava.

U raspravi je istaknuta i važna uloga dječjih knjižnica u osmišljavanju slobodnog vremena djece i mladih te iskustva pozitivne prakse među kojima se javljaju i obiteljski centri kao nositelji aktivnosti s djecom i za djecu.

Zbornik “Dječja prava i slobodno vrijeme” nastao je kao rezultat brojnih i raznovrsnih aktivnosti koje je proteklih godina pokretao Ured pravobraniteljice za djecu, prateći, bilježeći i propitujući kako djeca ostvaruju svoje “pravo na odmor i slobodno vrijeme, na igru i razonodu primjerenu njihovoj dobi, kao i na slobodno sudjelovanje u kulturnom životu i umjetnostima” (Konvencija UN-a o pravima djeteta, članak 31.). Predstavnici Ureda razgovarali su o tome s djecom pri posjetima ustanovama u kojima djeca borave, bilježili njihova razmišljanja, pritužbe i prijedloge, kao i prijave koje su im upućivali roditelji i drugi odrasli. Organizirali su tribine na koje su pozivali stručnjake za različita područja dječjih aktivnosti u slobodnom vremenu, ali i samu djecu kao korisnike i kreatore različitih sadržaja koji ispunjavaju njihovo slobodno vrijeme.

Zbornik „Dječja prava i slobodno vrijeme“ objedinjuje stajališta stručnjaka, mišljenja djece i mladih, kao i preporuke pravobraniteljice za djecu, s ciljem da potakne cjelovito sagledavanje važnosti slobodnog vremena za djecu te osiguravanje primjerenih i kvalitetnih sadržaja svakom djetetu.

 Vezujući prvo predstavljanje zbornika uz obilježavanje Dana Konvencije o pravima djeteta, Pravobraniteljica za djecu želi još jednom podsjetiti da pravo djece na kvalitetno provođenje slobodnog vremena podrazumijeva sljedeće obveze odraslih: omogućiti to pravo svakom djetetu, bez diskriminiranja na bilo kojoj osnovi, osigurati da se te aktivnosti ostvaruju u uvjetima u kojima će djeca biti sigurna i zaštićena, pritom uvijek dati prednost najboljim interesima djeteta i uzimati u obzir dječje mišljenje.