Državna smotra učeničkih projekata o ljudskim pravima

Državna smotra učeničkih projekata o ljudskim pravima

Smotra_2U prostorijama Gradske skupštine Grada Zagreba 13. svibnja 2010. održana je državna smotra projekata iz područja Nacionalnog programa odgoja i obrazovanja za ljudska prava i demokratsko građanstvo, koju već desetu godinu za redom organizira Agencija za odgoj i obrazovanje. Smotri je prisustvovala i pravobraniteljica za djecu Mila Jelavić, sa zamjenicom Ester Radmilo i savjetnicom Tanjom Opačak.

Pozdravnim govorima učenicima, njihovim  nastavnicima te ostalim uzvanicima obratili su se potpredsjednica Gradske skupštine Grada Zagreba Morana Paliković Gruden, ravnatelj AZOO Vinko Filipović, sudac Vrhovnog suda RH i predsjednik Udruge hrvatskih sudaca Đuro Sessa, predstojnik Ureda za ljudska prava Vlade RH Luka Mađerić te pravobraniteljica Mila Jelavić. Svi su naglasili važnost obrazovanja za ljudska prava te istaknuli vrijednost ove smotre jer upravo građanski odgoj i obrazovanje usmjereni na iskustveno učenje imaju višestruki učinak na osobni razvoj mladog čovjeka. Socijalne vještine i građanska kompetencija prepoznate su i na europskoj razini kao jedna od osam ključnih kompetencija koja je potrebna mladim naraštajima za život i cjeloživotno učenje.

Pravobraniteljica je naglasila važnost učinkovite integracije obrazovanja za ljudska, pa time i dječja prava u postojeći odgojno-obrazovni sustav te istaknula odgovornost države da osigura kvalitetno i kontinuirano obrazovanje o ljudskim pravima. Istaknula je i da za obrazovanje o ovoj temi nikada nije prerano te da je ono preduvjet uspješnog sudjelovanja djece i mladih u društvu i doprinos jačanju demokratskog društva.

Dječji vrtići su se predstavili sa svojim projektima 12. svibnja, a sljedeći dan bio je namijenjen predstavljanju učenika osnovnih i srednjih škola. U kategoriji nižih razreda osnovne škole predstavljeni su projekti iz sljedećih tematskih područja: ljudska prava i odgovornosti; zaštita voda u zavičaju; zavičaj, gospodarstvo u zavičaju i poduzetnička kompetencija; projektna nastava iz demokratskog građanstva – projekt građanin; zaštita okoliša; zaštita potrošača; razvoj osobnog, zavičajnog, domovinskog identiteta i interkulturalnosti; razvoj kulturne osviještenosti; jezične/dijalektalne osobitosti zavičajnih regija; umijeće komuniciranja i rješavanja osobnih i društvenih problema.

Tematska područja namijenjena učenicima viših razreda osnovne škole i srednjih škola bila su: ljudska prava i demokratske građanske odgovornosti; projektna nastava iz demokratskog građanstva – projekt građanin; umijeće komuniciranja i rješavanja osobnih i društvenih problema; razvoj osobnog, zavičajnog, domovinskog i globalnog identiteta; gospodarstvo i poduzetnička kompetencija; zaštita okoliša; zaštita potrošača; europske integracije; kulturna baština, kulturne vrijednosti i stvaralaštvo, razvoj identitetne i interkulturne kompetencije.

Zanimljivo je da su se brojne škole predstavile projektima vezanim za problem korupcije, što je još jedan pokazatelj kako su mladi vrlo informirani i osviješteni o aktualnim problemima društva. Zanimljivo je bilo vidjeti i čuti njihov doživljaj problema, uočeno stanje javnih politika i zakonodavstva u odnosu na problem, njihov osobni stav o problemima o kojima su promišljali te prijedlog akcija na svim razinama društva.

Učenici su se bavili i temama kao što su: kladionice, sigurnost djece u prometu, mediji, varanje na ispitima, zaštita prirode i pravilna prehrana, grafiti, očuvanje kulturne baštine, spolno prenosive bolesti, maloljetničke trudnoće, Facebook, volontiranje u službi razvoja socijalne osjetljivosti, integracija djece i mladih s teškoćama u razvoju, diskriminacija.

Bilo bi izuzetno važno da ova promišljanja, stavove i ponuđena rješenja djece i mladih svakako razmotre odrasli, odgovorni za donošenje propisa i odluka te da ih uzmu u obzir pri budućem odlučivanju. Projekti su već predstavljeni na lokalnim razinama, ali svakako zaslužuju da i veću pozornost medija, kako bi ih se predstavilo široj javnosti.