Međunarodni dan obrazovanja – 24. siječnja

Međunarodni dan obrazovanja – 24. siječnja

Opća skupština Ujedinjenih naroda 2018. godine proglasila je 24. siječnja Međunarodnim danom obrazovanja s ciljem podizanja svijesti o ulozi obrazovanja u promicanju mira, ravnopravnosti i održivog razvoja.

Obrazovanje nije samo ključno za razvoj i napredak svakog pojedinca, već je ujedno temelj za razvoj i napredak cjelokupnog društva. Veliki dio djetinjstva i mladenaštva djeca i mladi provode u odgojno-obrazovnim ustanovama – u njima rastu, razvijaju se, uče o sebi i drugima, podučavaju raznim vještinama i znanjima, formiraju stavove i svjetonazore, pa škole i procesi koji se u njima odvijaju prožimaju živote djece u svim aspektima. Škola je društvo u malome, zbilja nekog društva, ali istodobno i vizija o tome kakvo bi društvo trebalo biti.

Na susretima s djecom koje organizira Ured pravobranitelja za djecu djeca nam govore o tome kakvu školu žele, stoga povodom današnjeg dana ovdje prenosimo neke od njihovih preporuka upućenih predstavnicima vlasti i donositeljima odluka, učiteljima i nastavnicima, stručnim suradnicima, ravnateljima te svima ostalima uključenima u sustav odgoja i obrazovanja u Hrvatskoj:

Što mijenjati:

– u obrazovnim sadržajima:

  • Učiti za život, a ne za ocjenu (testove)
  • Reducirati nastavno gradivo
  • Smanjiti broj obveznih predmeta, a povećati broj izbornih
  • Omogućiti izbornost sadržaja ili broja sati unutar pojedinih nastavnih predmeta
  • U srednjoj školi prilagoditi programe tako da se olakša promjena struke ili usmjerenja tijekom školovanja
  • Poboljšavati i nadzirati provođenje učeničke prakse (u srednjoj školi)

– u načinu izvođenja nastave:

  • Osigurati nastavnike osposobljene za kvalitetno izvođenje nastave
  • Poučavanje koje povezuje teoriju s praksom
  • Više dijaloga u nastavi – aktivna uloga i sudjelovanje učenika
  • Manje domaćih zadaća
  • Više se posvetiti učenicima s teškoćama u razvoju
  • Škola treba pomoći razvoju potencijala darovite djece, ali i voditi računa o cjelovitom razvoju djetetove osobnosti

– u ocjenjivanju:

  • Riješiti problem neujednačenosti kriterija ocjenjivanja
  • Ravnomjerno rasporediti ispitivanje i testiranje tijekom godine
  • Prije velikih ispita/testova osigurati više sati ponavljanja gradiva
  • Nasumično ispitivanje iz e-dnevnika je nepravedno
  • U svim školama organizirati dopunsku i dodatnu nastavu
  • Nagraditi trud učenika i dodatno zalaganje, pogotovo ako idu na natjecanja
  • Ocjenu iz zalaganja ne koristiti kao način kažnjavanja učenika
  • Pokazati više razumijevanja za učenike.

Ostali prijedlozi za bolju školu:

  • U odnosu između učenika i nastavnika važno je uzajamno poštovanje i suradnja
  • Želimo zdravu prehranu u školi
  • Omogućiti da veći broj učenika dobije stipendiju
  • Omogućiti profesionalno informiranje/orijentaciju s gostujućim stručnjacima sa sveučilišta i iz raznih područja poslovnog sektora.

O reformi obrazovanja

  • Obrazovna reforma treba nam što prije.
  • Želimo da nas škola pripremi za život i odgoji kao ljude koji će biti uspješni i koji će se moći zaposliti sa znanjem naučenim u školi.
  • Pitajte učenike kakve promjene žele u školi, potaknite ih da izraze svoje mišljenje.

Uz ove važne i konkretne poruke djece i mladih te u nadi da ćemo im mi, odrasli, uspjeti osigurati obrazovanje kakvo žele i zaslužuju, u sigurnom i poticajnom okruženju, želimo svoj djeci, mladima i odgojno-obrazovnim djelatnicima sretan Međunarodni dan obrazovanja.