U Europskom parlamentu u Bruxellesu je 7. studenoga 2011. održana europska rasprava djece i mladih o inkluzivnom obrazovanju. Rasprava je održana u organizaciji Europske agencije za razvoj obrazovanja djece s teškoćama u razvoju/posebnim obrazovnim potrebama, uz potporu Europske komisije i Europskog parlamenta. U raspravi je sudjelovalo 31 izaslanstvo iz 27 zemalja članica EU. Svaka se delagacija sastojala od tri mlada člana, među kojima je barem dvoje bilo s teškoćama u razvoju ili s posebnim obrazovnim potrebama, i pratnje odraslih. Na raspravi su bili i službeni predstavnici ministarstava, europskih institucija i ključnih europskih i međunarodnih organizacija.
Ured pravobraniteljice za djecu iz Hrvatske prepoznat je kao važan u promicanju prava i načela participacije djece, ali i prava djece s teškoćama na inkluzivno obrazovanje te je savjetnica pravobraniteljice Tanja Opačak pozvana i sudjelovala je na ovom važnom događanju gdje su mladi iznosili svoja mišljenja i prijedloge vezane uz inkluzivno obrazovanje.
Mladi delegati su u Bruxellesu boravili od 5. do 7. studenoga te su se prije same rasprave susreli, predstavili jedni drugima i raspravljali o inkluzivnom obrazovanju u šest radnih skupina. Rezultate svojih razgovora predstavili su 7. studenoga u Europskom parlamentu europskim političarima, odnosno onima koji su u mogućnosti kreirati javne politike i propise te ih na nacionalnim razinama i primjenjivati.
Ovogodišnja europska rasprava djece i mladih, treća je u nizu. Prva je održana 2003. u Bruyellesu, a druga 2007. u Lisabonu. Ciljevi ovogodišnje rasprave su bili:
-
u potpunosti u raspravu uključiti mlade s invaliditetom i bez invaliditeta i/ili s posebnim obrazovnim potrebama iz srednjih i strukovnih škola.
-
slušati mlade i čuti je li postignut napredak u praksi od posljednje rasprave iz 2007. godine, u odnosu na inkluzivno obrazovanje, u zemljama iz kojih dolaze;
-
istaknuti važna pitanja o kojima su se mladi usuglasili o prednostima inkluzivnog obrazovanja i izazovima koje treba prevladati.
Učenici s teškoćama u razvoju, polaznici srednjih i strukovnih škola iz 27 zemalja, iznijeli su vlastita iskustva inkluzivnog obrazovanja i izrazili svoje mišljenje o tome, naglašavajući prepreke s kojima su se susretali ali i dobrobiti koncepta inkluzivnog obrazovanja. Ovaj događaj imao je za cilj pružiti mladima iz cijele Europe priliku da se njihov glas stvarno čuje. Oni su razmjenjivali informacije o svojim osobnim željama i zahtjevima, ali su utvrdili i daljnje izazove na općoj razini. Imali su priliku upoznati jedni druge i podijeliti svoja iskustva kroz radionice i neformalna druženja te steći nova prijateljstva.
Bitan aspekt ovogodišnjeg okupljanja je i izložba plakata dizajnirana i kreirana od strane svih izaslanstava. Agencija je pozvala izaslanstva da se kreativno izraze i unaprijed izrade postere prije same rasprave, kako bi na taj način ilustrirali svoje mišljenje o inkluzivnom obrazovanju. Plakati izražavaju što inkluzivno obrazovanje znači za same sudionike i kako se ono ostvaruje u njihovim školama. Izložba plakata bila je postavljena za vrijeme rasprave u Europskom parlamentu, što je bila dobra prilika da izaslanstva podijele svoje viđenje i iskustva s velikim brojem i rasponom zainteresiranih, uključujući i članove Europskog parlamenta. Plakati, s pratećim opisima, su dostupni za download na stranicama Agencije. Također su dostupne i fotografije sa same rasprave u Europskom parlamentu.
Europska agencija za razvoj obrazovanja djece s teškoćama u razvoju/posebnim obrazovnim potrebama je neovisna organizacija osnovana od strane zemalja članica Europske unije (a uz njih su tu i Island, Norveška i Švicarska) kako bi djelovala kao platforma za suradnju na području razvoja usluga, standarda i odredbi koje se odnose na učenike s teškoćama u razvoju/posebnim obrazovnim potrebama. Rad agencije ima potporu institucija Europske unije putem programa Jean Monnet u okviru EU Programa za cjeloživotno učenje.
Agencija olakšava prikupljanje, obradu i prijenos informacija na europskoj razini te nudi zemljama članicama mogućnost da uče jedni od drugih kroz različite vrste znanja i razmjene iskustava. Kratkoročni i dugoročni programi rada Agencije reflektiraju se kroz prioritete zemalja članica, ali i usuglašenih javnih politika EU-a o učenicima s teškoćama u razvoju/posebnim obrazovnim potrebama te kroz promociju njihovog punog sudjelovanja u redovnom obrazovanju i osposobljavanju.