Hrvatski sabor proglasio je 21. listopada Nacionalnim danom sigurnosti cestovnog prometa s ciljem podizanja javne svijesti te smanjenja broja prometnih nesreća i stradalih osoba. Ove godine taj se nacionalni dan obilježava po prvi puta.
U povodu Nacionalnog dana sigurnosti na cestama pravobraniteljica za djecu poziva sve građane da se odgovorno ponašaju u prometu, posebno radi zaštite djece kao ranjivih sudionika u prometu.
Iako je u proteklih deset godina manji broj poginulih u prometnim nesrećama, stanje sigurnosti u prometu još nije zadovoljavajuće i nije u skladu s Nacionalnim programom sigurnosti cestovnog prometa. Hrvatska je u 2019. godini imala 73 smrtna slučaja na cesti na milijun stanovnika, što je znatno iznad prosjeka Europske unije, koji se kreće oko 51 smrtnog slučaja na milijun stanovnika.
Prema podacima MUP-a, tijekom 2019. na području Hrvatske u prometu je stradalo više od 1300 djece. Hrvatska, nažalost, nije među onim europskim državama koje se mogu pohvaliti nultim stopama smrtnog stradanja djece na cesti: u prošloj godini u prometnim nesrećama život je izgubilo čak 18 djece. Od toga je čak sedmero djece bilo u dobi do 13 godina, a 11 ih je bilo u dobi od 14 do17 godina.
Ni nove, izmijenjene okolnosti života za vrijeme pandemije COVID-19 tijekom 2020., koje su donijele i ograničenja u kretanju, nisu dovele do očekivanog smanjenja stradavanja i pogibija u cestovnom prometu. Prema dostupnim podacima, u prometnim nesrećama tijekom osam mjeseci 2020. godine, u Hrvatskoj su poginule ukupno 174 osobe, a među njima je bilo i djece.
Posebno zabrinjavaju podaci o stradavanju motociklista: od početka godine svaki četvrti poginuli u prometu bio je motociklist! Tijekom osam mjeseci 2020., u prometnim nesrećama smrtno su stradala četiri vozača mopeda, 37 vozača motocikala te jedna putnica na motociklu. Nažalost, i među njima ima djece.
Zabrinjava i to što nam djeca i mladi stradavaju na cestama upravljajući mopedom ili motociklom bez važeće prometne dozvole, vozeći neregistrirana i neispravna vozila, bez dopuštenja i znanja roditelja ili vlasnika vozila, ali nažalost čak i uz njihovo dopuštenje. Stoga ovom prilikom, podržavajući aktivnosti MUP-a, apeliramo na roditelje da prije položenog vozačkog ispita ne kupuju djeci mopede i motocikle te da svakako nastoje spriječiti da djeca upravljaju mopedima i motociklima suprotno zakonskim uvjetima.
Djeca i mladi posebno su ugrožena skupina u prometu, prvenstveno zbog svoje dobi, razvojnih ograničenja, neiskustva i nemogućnosti sagledavanja opasnosti i rizika u prometu te mogućih teških posljedica. Sigurnost djece u prometu jest briga i odgovornost odraslih koji moraju poduzeti sve kako bi zaštitili djecu. No, podaci svjedoče i o nepropisnom prijevozu djece u osobnim automobilima kad ih prevoze roditelji ili drugi članovi obitelji, koji su često i sami odgovorni za stradavanje djece.
U ovoj prigodi pozivamo sve općine, županije i druga nadležna tijela na ulaganje dodatnih napora u poboljšanje cestovne infrastrukture za sigurno kretanje djece, uređenost površina oko škola i mjesta na kojima djeca ulaze i izlaze iz vozila te osiguranje prostora na kojem će djeca moći na siguran način provoditi slobodno vrijeme i koristiti svoja “prijevozna” i rekreacijska sredstva: bicikle, romobile, skateboarde i drugo. Vrijeme pandemije dodatno naglašava tu potrebu, stoga je sada pravi trenutak da se zauzmemo za promociju alternativnih oblika kretanja, ali na način siguran za djecu.
Zaštiti sigurnosti trebale bi pridonijeti i najavljene izmjene i dopune Zakona o sigurnosti prometa na cestama kojima će se urediti i prometovanje električnih romobila i sličnih uređaja na električni pogon. Nadamo se i da nove okolnosti života i školovanja u uvjetima epidemije Covida-19 neće dovesti u pitanje provedbu programa osposobljavanja djece za upravljanje biciklom te preporučujemo ulaganje napora i u tom području, u interesu djece.