Pravobraniteljica za djecu uputila je Ministarstvu znanosti, obrazovanja i mladih svoje mišljenje na Nacrt prijedloga Pravilnika o odgoju i obrazovanju darovite djece i učenika u sklopu javne rasprave (e-savjetovanje) 9. listopada 2024. godine.
Preporučila je da se u svrhu ostvarivanja prava darovite djece i učenika, razvoja njihovih punih potencijala i unaprjeđenja rada s njima propiše obveza i način kreiranja modela identifikacije darovitih učenika na nacionalnoj razini te da se ustroji registar podrške kako bi djeca, roditelji i odgojno-obrazovni radnici mogli imati sve potrebne informacije o institucionalnoj i izvaninstitucionalnoj podršci darovitoj djeci. Istaknula je i potrebu zapošljavanja stručnog suradnika psihologa u svim školama kako bi se osigurao kontinuitet praćenja i rada s darovitim djetetom/učenikom od samog početka (identifikacije), kao i obvezu pružanja stručne pomoći te provođenja stručnih usavršavanja za osobe uključene u rad s darovitom djecom/učenicima od strane nadležnih agencija.
Isto tako, budući da praksa pokazuje da roditelji nemaju pravovremene i detaljne informacije o svojem djetetu te da upravo izostanak informacija često dovodi do nepoduzimanja odgovarajućih mjera podrške, predložila je da se u dijelu koji se odnosi na suradnju s roditeljima doda obveza redovitog obavještavanja roditelja darovite djece/učenika o odgojno-obrazovnom statusu i napredovanju djeteta/učenika te da se zajedno s njima planiraju odgovarajuće aktivnosti. Osim suradnje s roditeljima, pravobraniteljica je istaknula važnost izvještavanja i zajedničkog planiranja aktivnosti s darovitim djetetom/učenikom, imajući u vidu odredbu Konvencije UN-a o pravima djeteta, sukladno kojoj dijete ima pravo biti obavješteno o svim važnim pitanjima koja se na njega odnose. Isto tako, ovisno o svojoj razvojnoj dobi, dijete ima pravo izraziti vlastito mišljenje i sudjelovati u aktivnostima koje ga se tiču.
Također, pravobraniteljica za djecu predložila je jasnije propisati i definirati prijenos informacija i kontinuitet praćenja darovite djece od vrtića do tržišta rada, kao i propisati obvezu suradnje škola i dječjih vrtića u razmjeni informacija i podataka o djetetu kako bi se time pridonijelo ranijem uočavanju i praćenju darovitosti kod djeteta. Ujedno je naglasila potrebu za usklađivanjem pravila za provedbu učeničkih natjecanja i smotri s odredbama ovog Pravilnika, te za ujednačavanjem kriterija odabira učenika za pristup višoj razini natjecanja, odnosno uvjeta i kriterija za sudjelovanje učenika na natjecanjima i smotrama.