Izbornik

Europski programi blokade vožnje – za manje stradanja u prometu

Europski programi blokade vožnje – za manje stradanja u prometu

U organizaciji belgijske neprofitne organizacije Europskog vijeća za sigurnost prometa (European Transport Safety Council-ETSC), čiji je rad posvećen smanjenju broja poginulih i ozlijeđenih u prometu u Europi, 7. prosinca 2020. putem zooma održan je webinar o programima blokada vožnje u slučaju alkoholiziranosti, pod nazivom Safe and Sober Webinar, Alcohol interlocks in Europe, An overview of current and forthcoming programmes in Europe.

Tom je prigodom predstavljeno novo izvješće o programima takvih blokada u Europi (https://etsc.eu/alcohol-interlocks-in-europe-an-overview-of-current-and-forthcoming-programmes/) koje prikazuje kako je pojedina država primijenila svoj nacionalni program ili ga namjerava provoditi u budućnosti. Predstavljeni su programi iz Austrije, Belgije, Danske, Finske, Francuske, Poljske i Švedske, te nedavne inicijative u Litvi, Italiji i Velikoj Britaniji.

Nakon uvodnih izlaganja predstavnika ETSC-a Antonia Avenosa i Priscille Le Lièvre, Sergey Krasaev iz Alcohol Countermeasure Systems (ACS) – međunarodne grupacije tvrtki koja se bavi promocijom cestovne sigurnosti kroz tehnologiju za testiranje alkohola u dahu, predstavio je sustav blokade motora koji se primjenjuje za više vrsta vozila. Nakon toga su predstavnici iz Švedske, Finske, Francuske, Belgije i Italije predstavili ove programe u svojim zemljama, njihovu efikasnost, utjecaj i izazove u primjeni. O budućnosti blokada na razini Europe govorio je Stefan Morley (EN 50436: Alcohol Interlocks standards: evolution and future vision) iz CENELEC BTTF 116-2.

U Europskoj je uniji 2019. poginulo 22.660 ljudi zbog sudara na cesti. Vožnja pod utjecajem alkohola je jedan je od četvero glavnih ubojica na cesti, uz prebrzu vožnju, nekorištenje sigurnosnog pojasa i distrakcije vozača. Utjecaj alkohola važan je čimbenik koji utječe kako na rizik od sudara, tako i na težinu ozljeda koje nastaju sudarima.

Nažalost, tradicionalne mjere poput novčanih kazni i zabrane vožnje te kampanje za podizanje svijesti o opasnostima vožnje pod utjecajem alkohola nisu dovoljne da spriječe sve neodgovorne prekršitelje. Istraživanja su potvrdila da programi blokada u slučaju alkoholiziranosti, u kombinaciji s programima rehabilitacije, smanjuju stope ponovnog počinjenja prekršaja tijekom i nakon što je vozač instalirao takav uređaj u svoje vozilo.

Budući da je ovo područje vrlo važno i iz aspekta sigurnosti djece kao sudionika u prometu, poglavito kao putnika u autobusima ili osobnim automobilima, webinar je pratila savjetnica pravobraniteljice za djecu Danijela Žagar.