Dana 13. svibnja 2024. u prostorijama Algebre Spark event spacea u Zagrebu održano je javno predstavljanje analize uhranjenosti i prehrane djece 0 – 9 godina u RH, koju su proveli Hrvatski zavod za javno zdravstvo (HZJZ) i Ured UNICEF-a za Hrvatsku. Pozdravne riječi održale su Ivana Pavić Šimetin, zamjenica ravnatelja i voditeljica Službe za školsku medicinu, mentalno zdravlje i prevenciju ovisnosti HZJZ-a, Sanja Musić Milanović, voditeljica Službe za promicanje zdravlja u HZJZ-u i Referentnog centra Ministarstva zdravstva za promicanje zdravlja te Ana Dautović, v.d. predstojnice Ureda UNICEF-a za Hrvatsku.
Gđa. Musić Milanović zahvalila se UNICEF-u na prepoznavanju važnosti pravilne prehrane i njezinog unapređenja te je napomenula kako se Nacionalni program „Živjeti zdravo“ provodi kontinuirano od 2003. godine, a jedan od njegovih ciljeva je promicanje zdravstvenih prehrambenih navika na svim razinama. Naglasila je problem neusklađenosti podataka o debljini i prekomjernoj tjelesnoj težini u djece koji su dostupni u e-kartonima, evidencijama dječjih vrtića i ostalim izvorima, stoga je nužno uspostaviti jedan sustav koji bi obuhvatio sve relevantne podatke. Pohvalila je napredak po pitanju konzumacije zaslađenih pića, koja je smanjena za 10% u odnosu na prije četiri godine, no unatoč tome, 36% djece u RH ima višu tjelesnu težinu. Analiza je pokazala kako su djeca u mediteranskoj regiji RH deblja od djece na kontinentu, što slijedi europski trend te da samo 3,1 % djece konzumira pet porcija voća i povrća dnevno.
V.d. predstojnice Ureda UNICEF-a u Hrvatskoj Ana Dautović govorila je o otvaranju prve banke humanog mlijeka u suradnji s Ministarstvom zdravstva te kako samo zajedničkim snagama i međusektorskim suradnjom možemo raditi na promjeni prehrambenih navika djece, ali i roditelja. Napomenula je kako sve zemlje Europe bilježe porast debljine, a RH se nalazi na visokom 5. mjestu. Uz sve posljedice na fizičko zdravlje koje sa sobom donosi debljina, tu je i narušeno mentalno zdravlje, a razina osviještenosti bitno je drukčija budući da okruženje potiče nezdravu prehranu i nedovoljno promovira zdravu prehranu.
Nakon uvodnih riječi predstavljeni su ključni uvidi provedene analize „Uhranjenost i prehrana djece od 0 do 9 godina u RH“. Rezultati analize pokazuju da u dobi od 8 do 8,9 godina 33,7% djevojčica je prekomjerne tjelesne mase (najviše u Jadranskoj regiji), dok je 38,5% dječaka prekomjerne tjelesne mase (najviše u Panonskoj regiji), kao i da svaki treći roditelj ispravno percipira debljinu djece. CroCOSI istraživanje pokazalo je kako 81,1% djece doručkuje svakodnevno (u odnosu na 68,3% prije), 49,8% djece jede svježe voće svaki dan (33,5% prije), a 32,2% djece jede povrće svaki dan (17% prije). U dobi do 9 godina najbitnije su edukacija i intervencija, poput programa koji se provode – Živjeti zdravo, Školska shema i Petica, a puno aktivnosti s ciljem promocije zdrave prehrane bilježi se na lokalnoj razini. Tome doprinose i savjetovališta za pravilnu prehranu.
Potom su predstavljeni rezultati Analize potreba zdravstvenih djelatnika po pitanju promocije pravilne prehrane, koji su pokazali da su najčešće prepreke u prevenciji debljine nesuradljivost roditelja, nedostatak vremena zbog brojnih pacijenata, ali i nedostatak znanja. Potrebno je izraditi smjernice za liječenje debljine u djece, imati multidisciplinarni pristup prevenciji i liječenju debljine u djece, kontinuirano edukacirati zdravstvene djelatnike i jačati njihove kompetencije za rad s roditeljima, kao i izraditi alate za njihov olakšan rad.
Također su predstavljeni prijevodi publikacija UNICEF-a i Svjetske zdravstvene organizacije Poduzimanje mjera zaštite djece od štetnog utjecaja marketinga hrane: pristup temeljen na pravima djeteta i Marketing nezdrave hrane i bezalkoholnih pića usmjeren prema djeci.
Završno je istaknuto da oglašavanje štetne hrane i pića usmjereno prema djeci predstavlja kršenje dječjih prava te da je 62% roditelja zabrinuto zbog ovog oglašavanja, a 79% njih podržava njegovo ograničavanje u RH. Istraživanje o potencijalnoj izloženosti djece oglašavanju hrane i pića u blizini škola pokazalo je kako su najzastupljenije reklame za hranu i piće, a potom pivo i kladionice.
Javnom predstavljanju rezultata ove analize prisustvovala je savjetnica pravobraniteljice za djecu Ljiljana Breulj Štimac.