Opća skupština Ujedinjenih naroda 2018. godine proglasila je 24. siječnja Međunarodnim danom obrazovanja s ciljem podizanja svijesti o ulozi obrazovanja u promicanju mira, ravnopravnosti i održivog razvoja.
Obrazovanje nije samo ključno za razvoj i napredak svakog pojedinca, već je ujedno temelj za razvoj i napredak cjelokupnog društva. Veliki dio djetinjstva i mladenaštva djeca i mladi provode u odgojno-obrazovnim ustanovama – u njima rastu, razvijaju se, uče o sebi i drugima, podučavaju raznim vještinama i znanjima, formiraju stavove i svjetonazore, pa škole i procesi koji se u njima odvijaju prožimaju živote djece u svim aspektima. Škola je društvo u malome, zbilja nekog društva, ali istodobno i vizija o tome kakvo bi društvo trebalo biti.
Na susretima s djecom koje organizira Ured pravobranitelja za djecu djeca nam govore o tome kakvu školu žele, stoga povodom današnjeg dana ovdje prenosimo neke od njihovih preporuka upućenih predstavnicima vlasti i donositeljima odluka, učiteljima i nastavnicima, stručnim suradnicima, ravnateljima te svima ostalima uključenima u sustav odgoja i obrazovanja u Hrvatskoj:
Što mijenjati:
– u obrazovnim sadržajima:
- Učiti za život, a ne za ocjenu (testove)
- Reducirati nastavno gradivo
- Smanjiti broj obveznih predmeta, a povećati broj izbornih
- Omogućiti izbornost sadržaja ili broja sati unutar pojedinih nastavnih predmeta
- U srednjoj školi prilagoditi programe tako da se olakša promjena struke ili usmjerenja tijekom školovanja
- Poboljšavati i nadzirati provođenje učeničke prakse (u srednjoj školi)
– u načinu izvođenja nastave:
- Osigurati nastavnike osposobljene za kvalitetno izvođenje nastave
- Poučavanje koje povezuje teoriju s praksom
- Više dijaloga u nastavi – aktivna uloga i sudjelovanje učenika
- Manje domaćih zadaća
- Više se posvetiti učenicima s teškoćama u razvoju
- Škola treba pomoći razvoju potencijala darovite djece, ali i voditi računa o cjelovitom razvoju djetetove osobnosti
– u ocjenjivanju:
- Riješiti problem neujednačenosti kriterija ocjenjivanja
- Ravnomjerno rasporediti ispitivanje i testiranje tijekom godine
- Prije velikih ispita/testova osigurati više sati ponavljanja gradiva
- Nasumično ispitivanje iz e-dnevnika je nepravedno
- U svim školama organizirati dopunsku i dodatnu nastavu
- Nagraditi trud učenika i dodatno zalaganje, pogotovo ako idu na natjecanja
- Ocjenu iz zalaganja ne koristiti kao način kažnjavanja učenika
- Pokazati više razumijevanja za učenike.
Ostali prijedlozi za bolju školu:
- U odnosu između učenika i nastavnika važno je uzajamno poštovanje i suradnja
- Želimo zdravu prehranu u školi
- Omogućiti da veći broj učenika dobije stipendiju
- Omogućiti profesionalno informiranje/orijentaciju s gostujućim stručnjacima sa sveučilišta i iz raznih područja poslovnog sektora.
O reformi obrazovanja
- Obrazovna reforma treba nam što prije.
- Želimo da nas škola pripremi za život i odgoji kao ljude koji će biti uspješni i koji će se moći zaposliti sa znanjem naučenim u školi.
- Pitajte učenike kakve promjene žele u školi, potaknite ih da izraze svoje mišljenje.
Uz ove važne i konkretne poruke djece i mladih te u nadi da ćemo im mi, odrasli, uspjeti osigurati obrazovanje kakvo žele i zaslužuju, u sigurnom i poticajnom okruženju, želimo svoj djeci, mladima i odgojno-obrazovnim djelatnicima sretan Međunarodni dan obrazovanja.