Od 23. do 24. listopada 2024. u Sofiji u Bugarskoj održana je ISSA Konferencija pod nazivom: It Takes an Early Childhood Ecosystem for All Young Children to Thrive (“Potreban je ekosustav ranog djetinjstva da bi sva mala djeca napredovala”).
ISSA (International Step by Step Association – Međunarodno udruženje Korak po korak) okuplja stručnjake za rano djetinjstvo iz Europe i srednje Azije, kojima je cilj osigurati da svako dijete dostigne svoj puni potencijal. Na temelju načela inkluzivnosti i jednakosti, ISSA se zalaže za holističke i integrirane sustave, politike i usluge visoke kvalitete za svu malu djecu.
Na konferenciji je obilježena 25. obljetnica ISSA-e, obrazovne zajednice posvećene ranom razvoju djece i 30. godišnjica programa Korak po korak Zaklade otvorenog društva, na čijem se naslijeđu i izgrađenoj mreži ISSA nastavlja razvijati.
Raspravljalo se o brojnim pitanjima koja zahtijevaju odgovore svih uključenih u oblikovanje politika i usluga koje utječu na živote male djece i njihovih obitelji. To uključuje kreatore politike, akademike i stručnjake, od praktičara do istraživača, od upravnih tijela do donatora. Mnoštvo međusobno povezanih čimbenika podupire ili ometa naše napore da stvorimo optimalne uvjete za razvoj sve djece, osobito u nesigurnim i promjenjivim vremenima. Dionici moraju zajednički usvojiti perspektivu ekosustava kako bi se pozabavili promjenama potrebnim za poboljšanje načina na koji brinemo o maloj djeci i pružamo im podršku u svim zemljama.
Opća konferencijska tema i okvir za radionice, izlaganja, prezentacije i panele bila je sustavna promjena, bez koje nema dobrobiti male djece i ranjivih skupina djece. Na putu prema sustavnoj promjeni nužno je razgovarati o izazovima s kojima se susrećemo u pokretanju promjena sustava koje vode boljem pristupu, višoj kvaliteti i većoj pravednosti. U raspravama se pokušalo približiti odgovoru na pitanja: Koje promjene u sustavima ranog djetinjstva zahtijevaju konteksti u kojima živimo? Koje su politike i programi bili transformativni i pokrenuli sustavne promjene na lokalnoj, državnoj i regionalnoj razini, a koje poboljšavaju kvalitetu djetinjstva? Koje su promjene sustava potrebne za rješavanje akutnih ili novonastalih problema te za koje rješenja tek treba identificirati, istražiti i razviti?
Glavni govornici na konferenciji bili su James Cairns iz Centra za dijete u razvoju na Sveučilištu Harvard (Center on the Developing Child at Harvard University) i Mathias Urban iz Centra za istraživanje ranog djetinjstva (Early Childhood Research Centre – ECRC) na Sveučilištu Dublin City, Irska (DCU).
Na ovoj 16. ISSA konferenciji sudjelovalo je oko 550 sudionika iz 60 zemalja, među kojima su bile i zamjenica pravobraniteljice za djecu Maja Gabelica Šupljika i savjetnica Danijela Žagar.
Osim sudjelovanja na plenarnim sesijama i radionicama, u četvrtak 24. listopada 2024. vodile su radionicu pod nazivom: Children with a Parent in Conflict with the Law: Who Can Support Them and Why? (“Djeca čiji je roditelj u sukobu sa zakonom: tko im može pomoći i zašto?”). Uz djelatnice Ureda pravobranitelja za djecu, autorica ove radionice je i Liz Ayre – izvršna direktorica pan-europske mreže Children of Prisoners Europe (COPE) koja je ovaj put bila spriječena osobno sudjelovati.
Otprilike 2,1 milijuna djece u Europi ima roditelja u pritvoru ili zatvoru, no oni su i dalje nizak prioritet za većinu vlada, često padajući između pravosudnog, socijalnog, obrazovnog i zdravstvenog sustava. COPE i Ured pravobranitelja za djecu u Hrvatskoj već gotovo dva desetljeća zagovaraju sustavne promjene. Cilj ove radionice bio je razmotriti različite europske okvire i prakse koje se bave potrebama djece čiji je roditelj u zatvoru te kako ih dalje promovirati među dionicima koji rade na prevladavanju stereotipa i predrasuda prema djeci u riziku od isključenosti.
Na konferenciji je predstavljena knjiga Early Childhood Education in Social and political Transitions autora Sarah Klaus, Jana Peeters i Tatjane Vonta. Knjiga govori o uspjesima i izazovima institucija i pojedinaca koji su transformirali obrazovanje djece u srednjoj, istočnoj i južnoj Europi (CEE) i Euroaziji kao odgovor na političke prijelaze u demokraciju 1990-ih. Kroz nove intervjue i neobjavljena izvješća, knjiga daje glas praktičarima, istraživačima i kreatorima politika koji razvijaju inovativne usluge za i s malom djecom i njihovim obiteljima, uključujući djecu koja žive u vrlo teškim okolnostima. Rade s djecom pogođenom ratom, izbjegličkim obiteljima s malom djecom, djecom koja žive u siromaštvu, djecom manjina te djecom s poteškoćama u razvoju. Knjiga istražuje opću primjenjivost strategija korištenih za transformaciju obrazovanja u ranom djetinjstvu nakon političkih i društvenih transformacija u Europi i Euroaziji.
Zamjenica Gabelica Šupljika i savjetnica Žagar ujedno su u Sofiji posjetile tri institucije: Školu “General José de San Martín”, Kompleks za rani razvoj djece u Sofiji “Za našu djecu” te Dječji muzej Muzeiko.