Izbornik

Povratak u škole treba biti koordiniran sa školama, učenicima i roditeljima

Povratak u škole treba biti koordiniran sa školama, učenicima i roditeljima

Ured pravobraniteljice za djecu i u ovom tjednu prima povećani broj upita, komentara, prigovora i obavijesti roditelja, učitelja, pedagoga i ravnatelja o najavljenom povratku većeg broja djece u vrtiće i škole te u povodu Preporuka za organizaciju rada u razrednoj nastavi i upute za vrednovanje i ocjenjivanje u mješovitom modelu nastave, koju je Ministarstvo znanosti i obrazovanja objavilo 30. travnja 2020.

Najviše je upita zaposlenih roditelja koji sami trebaju procijeniti i odlučiti hoće li djecu 11. svibnja, uz ispunjenje traženih uvjeta i obrazaca, poslati u vrtić i školu. Propituju razloge zbog kojih se na roditelje prebacuje odgovornost za polazak djece u vrtić i školu i njihovo zdravlje, a da pritom nemaju konačne odgovore nadležnih tijela – Ministarstva znanosti i obrazovanja (MZO) i Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo (HZJZ) te osnivača vrtića i škola – o tome da su svi traženi higijensko-epidemiološki uvjeti za prihvat djece osigurani. Roditelji su s pravom zabrinuti i revoltirani jer se sav teret odgovornosti prebacuje na njih.

Postavljaju i praktična pitanja o načinu predaje i preuzimanja djeteta, prijevozu do škole, kontroli zdravstvenog stanja zaposlenika škole koji će biti u kontaktu s djecom, načinu vrednovanja i ocjenjivanja, realnim mogućnostima razredne učiteljice da paralelno poučava djecu u razredu i djecu kod kuće. Roditelji predškolske djece obavještavaju nas kako su im informacije o uvjetima povratka djece u dječje vrtiće nedostatne i nejasne, naročito u dijelu prijema djece koja nisu prošla prilagodbu na boravak u vrtiću.

Upite, komentare i prigovore prosljeđujemo na nadležno postupanje MZO-u, s preporukom da u izravnom kontaktu odgovore roditeljima i provjere jesu li u djetetovom vrtiću ili školi osigurani uvjeti za povratak u školu i provodi li se u potpunosti Uputa i preporuka HZJZ-a, uz praćenje i kontrolu zaštite zdravlja svakog djeteta.

Odluka o povratku većeg broja djece u škole donesena je paralelno s postupnim rasterećenjem mjera restrikcije i očekivanim povratkom većeg broja zaposlenih roditelja na posao. U vezi s time, isticali smo da činjenica da roditelji moraju ići na posao nije dovoljan razlog da se djecu i njihove obitelji izlaže dodatnome riziku, opterećenjima i nesigurnosti. Smatramo da i u samom poslovnom sektoru ima mogućnosti da se poslodavci više prilagode roditeljskoj ulozi zaposlenika i omoguće im elastičniju organizaciju rada, a posebno da se prilagode roditeljima mlađe djece i jednoroditeljskim obiteljima. Svi trebaju pokazati odgovornost u ovom trenutku, a to uključuje i odgovornost za zaštitu dobrobiti djece.

Podsjećamo da smo, uz najavljeni povratak djece u dječje vrtiće i dijela učenika u osnovne škole od 11. svibnja, pozvali Hrvatski zavod za javno zdravstvo da pravovremeno jasno definira konkretne mjere za zaštitu zdravlja djece s obzirom na i dalje postojeću opasnost od širenja zaraze (https://dijete.hr/prije-odluke-o-povratku-u-skole-osigurati-uvjete-za-zastitu-djece/). Tom prilikom iznijeli smo stajalište da ovu školsku godinu i za najmlađe učenike treba završiti online nastavom, bez povrataka učenika u školske klupe te smo o tome obavijestili i Ministarstvo znanosti i obrazovanja, Vladu RH i Nacionalni stožer Civilne zaštite.

Podržali smo stajalište stručnjaka HZJZ-a kojim se potiče ostanak kod kuće sve djece za koju se to može osigurati, te se potiče nastavak obrazovanja djece razredne nastave od kuće, u svim situacijama kad je to moguće. Povratak djece u škole ne smije biti bezuvjetan, treba biti siguran za  djecu i koordiniran sa školama, učenicima i roditeljima.

Prije očekivanog povratka dijela učenika u škole, roditelji i djeca, najkasnije do petka, 8. Svibnja, trebaju dobiti informacije o tome hoće li u ponedjeljak doći u školu i kako će biti primljena. Djeca iz područja pogođenog potresom trebaju biti pripremljena i za postupanje u slučaju podrhtavanja tla. Učitelji i roditelji te svi učenici moraju znati što se u rasporedu nastave na daljinu promijenilo u novom tjednu, kako će njihova učiteljica s raditi s djecom školi te kako i kada će se moći posvetiti djeci koja su ostala kod kuće.

Zato s djecom već sada treba razgovarati i pripremiti ih na primjereni način za promjene koje dolaze. Roditeljima i učiteljima u tome svakako trebaju pomoći školski pedagozi, psiholozi i drugi stručni suradnici.