Izbornik

Prije odluke o povratku u škole osigurati uvjete za zaštitu djece

Prije odluke o povratku u škole osigurati uvjete za zaštitu djece

Potaknuta najavom da će se od 11. svibnja 2020. omogućiti rad predškolskih ustanova i razredne nastave od 1. do 4. razreda, kao i rad posebnih razrednih odjela te nastava za djecu s teškoćama u razvoju koja imaju odobrene asistente, pravobraniteljica za djecu obratila se Hrvatskom zavodu za javno zdravstvo (HZJZ) i pozvala na žurnu izradu preporuka i uputa o načinu provedbe te mjere. Istaknula je kako donošenje odluke o povratku dijela djece u dječje vrtiće i škole otvara mnoga pitanja zaštite njihovih prava i dobrobiti, s obzirom na brojne rizike, osobito za najranjivije skupine.

Pozivajući se na obrazloženje Zaključka Vlade RH od 23. travnja 2020. o Mjerama za pokretanje gospodarskih i drugih djelatnosti (…), u kojima se navodi da se one trebaju provoditi isključivo prema stručnim preporukama i uputama, pravobraniteljica je istaknula kako se u donošenju odluka koje se odnose na djecu prednost obvezno treba dati najboljem interesu djece. Navela je kako očekuje da će HZJZ pritom konzultirati stručnjake u području epidemiologije i mentalnog zdravlja djece te obrazovanja, kao i da će voditi računa o tome da nisu sve županije u RH podjednako rizične, odnosno da je u nekima veći broj zaraženih.

Podržavamo postupni povratak i normalizaciju života, ali ne na štetu djece, poručila je. Navela je da, prema njezinim saznanjima, predstavnici škola dosad nisu bili konzultirani o tome niti su dobili smjernice kako osigurati potrebne uvjete, posebice u školskim kuhinjama, te u kojim prostorima organizirati nastavu, kako podjednako vrednovati rad djece u različitim uvjetima, kako postupati u pogledu rizičnih skupina djelatnika i djece.

Nadamo se da će se, kako je to i u obrazloženju Mjera i navedeno, prije donošenja odluke o povratku  djece u škole provjeriti jesu li ostvarene sve pretpostavke za očuvanje zdravlja djece te da će se osigurati higijenski, prostorni, kadrovski i drugi nužni sigurnosni uvjeti, kao i mehanizmi kontrole pridržavanja uputa i preporuka HZJZ-a, uz predviđene sankcije za nepridržavanje tih uputa, istaknula je pravobraniteljica.

Posebno je upozorila na složenost situacije u vezi s djecom s teškoćama u razvoju koja čine izrazito heterogenu skupinu te se u tom području otvara niz konkretnih pitanja: kako će im asistenti pomagati ako trebaju biti na udaljenosti od dva metra, a fizički je kontakt neizbježan u radu s djecom s motoričkim teškoćama, slijepom djecom, djecom s autizmom i sl.; hoće li se te asistente testirati na koronavirus; vodi li se računa o velikim razlikama u ovoj populaciji koje zahtijevaju individualizirani pristup?

Osim rizika za tjelesno zdravlje, pravobraniteljica upozorava i na to da bi povratak na nastavu u nepoznatim i rizičnim uvjetima mogao nepovoljno utjecati i na mentalno zdravlje djece, upozorava i na teškoće prilagodbe na ponovno izmijenjene uvjete rada, kao i na činjenicu da je do završetka nastavne godine ostalo tek nešto više od mjesec dana.

S obzirom na informacije da će roditelji moći odlučiti o tome hoće li poslati djecu u školu, važno je imati na umu da nisu svi roditelji u stanju donijeti stručnu procjenu svih rizika i preuzeti na sebe odgovornost za sigurnost djece te je upravo zato važna potpuna i jasna preporuka stručnjaka o tome, upozorava pravobraniteljica.

Podsjetila je i na to da se proteklih mjeseci primjenjuju određena rješenja koja omogućuju da se u dječjim vrtićima i školama organizira program za onu djecu koju zaposleni roditelji ne mogu zbrinuti na drugi način. Stoga, kako bi se svu djecu zaštitilo od potencijalnih rizika, dodatnih opterećenja i nesigurnosti, a vodeći računa o njihovom najboljem interesu, pravobraniteljica predlaže da se razmotri daljnje zadržavanje tih ustrojenih dežurstava te da se ova nastavna godina završi u obliku nastave na daljinu, tj. online nastave.