Izbornik

Zaštititi djecu od oglašavanja nezdrave hrane u medijima

Oko 68 posto roditelja podržava uvođenje zakonskih ograničenja oglašavanja nezdrave hrane dok djeca gledaju televiziju, istaknuto je u srijedu na predstavljanju istraživanja o izloženosti djece televizijskom oglašavanju hrane i pića s visokim udjelom šećera, masti i soli. Čulo se to na panelu koji je 12. siječnja 2021. organizirala Agencija za elektroničke medije u suradnji s Radnom skupinom za oglašavanje prehrambenih proizvoda namijenjenih djeci.

Riječ je o Radnoj skupini osnovanoj sredinom 2021., koju čine predstavnici HZJZ-a, ministarstava zdravstva, poljoprivrede te kulture i medija, Ureda pravobraniteljice za djecu, Hrvatske udruge reklamnih agencija (HURA), Hrvatske udruge poslodavaca, Hrvatske udruge za zaštitu potrošača, RTL-a, Nove TV, Algebre te Agencije za elektroničke medije. Krajnji je cilj te multidisciplinarne radne skupine reguliranje oglašavanja pojedinih prehrambenih proizvoda putem koregulacijskog sporazuma između svih dionika na tržištu, poglavito pružatelja medijskih usluga, elektroničkih publikacija, pružatelja usluga platformi za razmjenu videozapisa, a kojim će se definirati jasni kriteriji za oglašavanje hrane i pića s visokim udjelom šećera, masti i soli, čija pretjerana uporaba može biti štetna.

Spomenuto istraživanje, koje je provela agencija The Newton Research Europe, pokazalo je i da svako treće dijete samo odabire što će gledati na televiziji i traži hranu koju je tamo vidjelo. Roditelje najviše zabrinjava korištenje popularnih osoba za promicanje nezdrave hrane za djecu (45 posto) i oglašavanje hrane koja promovira besplatne darove s prehrambenim proizvodima (47 posto). Čak 59 posto roditelja nije upoznato da postoje zakonski propisi koji se primjenjuju prilikom televizijskog oglašavanja hrane i pića, pokazuju rezultati istraživanja. Istraživanje je provedeno nasumično, telefonskom anketom u studenom prošle godine na uzorku od 806 roditelja koji imaju djecu mlađu od 17 godina, izvijestila je Bernarda Blažek iz agencije koja je provela istraživanje.

Pokazalo se da televizija gubi utjecaj kod djece koja najčešće koriste pametne telefone, a najomiljenije su im platforme za razmjenu videozapisa youtube i tik tok. “Što djeca gledaju na pametnim telefonima, to roditelji ne vide. To je područje neregulirano i njemu u budućnosti treba posvetiti posebnu pažnju”, upozorio je Mladen Basač s RTL-a na panel diskusiji o zaštiti djece i mladih kroz oglašavanje u medijima.

Kao predstavnica Ureda pravobraniteljice za djecu, na panelu je sudjelovala savjetnica Danijela Žagar, te je istaknula kako je dužnost države zaštititi djecu od nezdrave hrane s povišenom razinom masti, soli i šećera. “Upravo nam rezultati ovoga istraživanja govore o utjecaju oglašavanja na ponašanje roditelja i djece, o nekritičnosti i neupućenosti roditelja o mogućnosti zaštite djece. Potrebna je visoka razina odgovornosti i etičnosti oglašivača, ali je svakako nužna i edukacije roditelja i djece”, naglasila je  D. Žagar.

“Reguliranje oglašavanja proizvoda s visokim udjelima masti, soli i šećera iz javnozdravstvene je perspektive značajan je korak u prevenciji debljine”, istaknula je Maja Lang Morović iz Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo.

Panel je moderirala Katja Kušec, voditeljica ovog projekta u Vijeću i Agenciji za elektroničke medije, te je tom prilikom upozorila da roditelji ne stižu kontrolirati koliko vremena djeca provode ispred ekrana, ali da i istraživanje potvrđuje da žele regulaciju oglašavanja nezdravih prehrambenih proizvoda u medijima.