Izbornik

Uloga medijske pismenosti u borbi protiv nasilja među djecom

Uloga medijske pismenosti u borbi protiv nasilja među djecom

Hrvatski filmski savez organizirao je 17. prosinca 2019. konferenciju “Uloga medijske pismenosti u borbi protiv nasilja među djecom i mladima”, na kojoj su sudjelovali odgojitelji, učitelji i voditelji medijskih aktivnosti s djecom, kao i srednjoškolci iz zagrebačke 13. gimnazije i Privatne umjetničke gimnazije. Cilj skupa bio je pridonijeti podizanju svjesnosti o važnosti razvoja medijske pismenosti među djecom, ali i roditeljima i učiteljima. Također su predstavljena iskustva iz prakse koja pokazuju mogućnosti povezivanja medijskog stvaralaštva, posebice kroz rad školske filmske družine, s programima prevencije nasilja i odgoja za nenasilje.

Skup je započeo predavanjem Astrid Nox s Učiteljskog fakulteta u Zagrebu pod naslovom “Publike i nove publike”, koja je prikazala proces mijenjanja odnosa publike i medijskih sadržaja pod utjecajem novih elektroničkih medija. Istaknula je suvremene trendove – pojavu reality programa, influencera itd. – i procese u kojima korisnici medijskih sadržaja sve snažnije utječu na stvaranje tih sadržaja te ih i sami generiraju.

Praktične primjere o tome kako se medijska znanja i film mogu koristiti u borbi protiv nasilja u svojem je predavanju pod naslovom “Film – medij i sredstvo” iznio je gost iz Beograda Nikola Janković, stručnjak za zvuk na filmu.

Uslijedio je Okrugli stol “Uloga medijske pismenosti u borbi protiv nasilja među djecom i mladima”, u kojem su sudjelovali Melita Horvatek Forjan iz Udruge ZAG, voditeljica filmske družine u Osnovnoj školi Marije Jurić Zagorke u Zagrebu, Ana Đordić, profesorica hrvatskog jezika i filmske kulture u zagrebačkoj 13. gimnaziji, Ilija Barišić, autor knjige “Filmska gramatika videoigara“, Ljubo Zdjelarević, redatelj filma “Ideš? Idem!” i Ana Dokler, urednica portala Medijskapismenost.hr. Moderirajući raspravu filmski kritičar Boško Picula povezao je različite aspekte medijske svakodnevice i izazove s kojima se danas moraju suočiti svi koji se bave odgojem djece – bilo kao roditelji, bilo kao nastavnici, čak i kao odgojitelji u dječjem vrtiću.

Ana Đordić istaknula je da su zbog mobitela i široke dostupnosti interneta mladima povećani i rizici od izloženosti djece i mladih nasilju – i nasilnim sadržajima i riziku da će i sami biti izloženi zlostavljanju na internetu. Istraživač videoigara Ilija Barišić osvrnuo se na nasilje u video igrama te istaknuo da su istraživanja pokazala da igranje nasilnih videoigra potiče nasilne misli, ali ne i nasilno djelovanje. Melita Horvatek Forjan istaknula je vrijednost dječjeg medijskog stvaralaštva u razvoju kritičkog odnosa djece prema medijima, a Ljubo Zdjelarević iznio je iskustva stečena tijekom snimanja filma o YouTuberima, odnosno influencerima, koji imaju iznenađujuće snažan utjecaj na mlade generacije. Ana Dokler upozorila je na važnost primjerenog medijskog opismenjavanja djece i odgovornosti odraslih za to od prvog trenutka kad dijete počne koristiti digitalne uređaje.

Nakon okruglog stola Melita Horvatek Forjan i Nataša Jakob održale su izlaganje “Mediji – suradnici u učionici – Poticanje empatije među učenicima timskim radom”. Uz prikaz filmova koje su snimila djeca u filmskoj družini OŠ Marije Jurić Zagorke u Zagrebu, prikazale su na koji način zajedno sa svojim učenicima pristupaju pojedinim pedagoškim izazovima i rješavaju ih putem filma.

U raspravi tijekom cijele konferencije aktivno su sudjelovali i srednjoškolci koji su iznijeli svoje poglede na problematiku medija, videoigara i društvenih mreža, navika djece u korištenju medija te nedovoljnoj upućenosti roditelja u rizike kojima su djeca izložena.

Konferenciju je, kao predstavnica Ureda pravobraniteljice za djecu, pratila savjetnica Maja Flego. (Foto: hfs.hr)