Pravobraniteljica predstavila istraživanje o pravu djece na sudjelovanje u sustavu odgoja i obrazovanja

Na konferenciji za novinare, održanoj 20. studenoga 2018., u povodu Međunarodnog dana prava djeteta i 15. obljetnice Pravobranitelja za djecu u Hrvatskoj, pravobraniteljica za djecu Helenca Pirnat Dragičević predstavila je dva važna projekta svojega Ureda u čijem središtu je pravo djece na sudjelovanje. Najavila je svečano otvaranje izložbe radova učenika umjetničkih srednjih škola iz Hrvatske pod naslovom “Poznajem i poštujem dječja prava: razmišljam, govorim, sudjelujem”. Novinarima su također predstavljeni rezultati najnovijeg istraživanja “Participacija djece u sustavu odgoja i obrazovanja”, koje je njezin Ured proveo u suradnji sa stručnjacima s Edukacijsko-rehabilitacijskog i Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu.

Pravobraniteljica Pirnat Dragičević podsjetila je tom prilikom na važnost Konvencije o pravima djeteta, koju su Ujedinjeni narodi donijeli 20. studenoga 1989. godine i koja je do danas najšire prihvaćen međunarodni dokument. On je omogućio zakonsko utemeljenje prava djece: na život uz roditelje i roditeljsku skrb, na obrazovanje, zdravlje, socijalnu skrb, zaštitu od svake vrste zlostavljanja i iskorištavanja, pravo na izražavanje mišljenja i sudjelovanje u odlučivanju o pitanjima koja se odnose na njih i niz drugih prava.

Upravo o tome kako se pravo djece na sudjelovanje ostvaruje u odgojno-obrazovnom sustavu govore i rezultati istraživanja, koje je, predstavila voditeljica istraživačkoga tima dr. sc. Ivana Jeđud Borić s Edukacijsko rehabilitacijskog fakulteta u Zagrebu. Istraživanje je na poticaj Ureda Pravobranitelja za djecu, provedeno u pedesetak osnovnih i srednjih škola u Hrvatskoj, uključilo je i anketiranje  ukupno 2720 učenika te 461 nastavnika i stručnog suradnika iz cijele Hrvatske. Profesorica Jeđud Borić rekla je da pravo djece na sudjelovanje ili participaciju uključuje – slobodno izražavanje mišljenja, dobivanje i dijeljenje informacija, sudjelovanje u donošenju odluka u vezi s pitanjima koja se tiču života u razredu i školi te predlaganje i ostvarivanje vlastitih ideja i projekata djece uz podršku odraslih.

Istraživanjem se željelo doći do odgovara na pitanja: Kako djeca i odrasli u školi doživljavaju školu i participaciju djece u školi? Koji su oblici i razine participacije učenika? Koja je uloga vijeća učenika, kakva je uloga odraslih u participaciji te što je to što potiče, a što otežava participaciju učenika u školi?

Pravobraniteljica je istaknula da su u istraživanju, kao konzultanti, pomogla i djeca iz njezine Mreže mladih savjetnika. (Više o istraživanju možete pročitati u skraćenom sažetku u prilogu.)

Pravobraniteljica je također podsjetila novinare na postignuća i izazove u proteklih 15 godina rada institucije Pravobranitelja za djecu kao samostalnog i neovisnog tijela koje prati štiti i promiče prava djece i nadzire kako Hrvatska ispunjava svoje obveze iz UN-ove Konvencije o pravima djeteta.  Novinare je također pozvala na svečano otvaranje izložbe “Poznajem i poštujem dječja prava: razmišljam, govorim, sudjelujem” u Etnografskom muzeju u Zagrebu, istoga dana navečer, u 19 sati.

Izložba prikazuje radove učenika Škole primijenjene umjetnosti i dizajna u Zagrebu, Škole likovnih umjetnosti u Splitu, Škole za primijenjenu umjetnost u Rijeci i Škole za umjetnost, dizajn, grafiku i odjeću Zabok, nastale u sklopu projekta “Poznajem i poštujem dječja prava” od 2014. do 2017. godine. Učenički radovi donose kreativno ispričanu priču o Konvenciji o pravima djeteta, oslikanu upečatljivim porukama mladih koji su u protekle četiri godine ilustrirali godišnje kalendare pravobraniteljice za djecu. Te je kalendare pravobraniteljica proteklih godina darovala dječjim domovima, bolnicama, udrugama koje rade s djecom te organizacijama za dječja prava u Hrvatskoj i Europi. Postav izložbe učeničkih radova osmislila dr. sc. Zvjezdana Antoš, muzejska savjetnica u Etnografskom muzeju u Zagrebu. Izložbu će službeno otvoriti učenica Škole za umjetnost, dizajn, grafiku i odjeću Zabok Petra Sokolić, koja je zajedno sa svojom školom sudjelovala u projektu tijekom prošle školske godine. (Foto: Nina Koydl, Etnografski muzej Zagreb)