Nacionalni dan sigurnosti cestovnog prometa – Zaštitimo djecu u prometu!

Nacionalni dan sigurnosti cestovnog prometa – Zaštitimo djecu u prometu!

Hrvatski sabor proglasio je 21. listopada Nacionalnim danom sigurnosti cestovnog prometa s ciljem podizanja javne svijesti te smanjenja broja prometnih nesreća i stradalih osoba. U povodu toga dana, pravobraniteljica za djecu poziva sve građane da se odgovorno ponašaju u prometu te da pritom posebno vode računa o zaštiti djece kao ranjivih sudionika u prometu.

U susretima pravobraniteljice s djecom, djeca iskazuju svoja očekivanja da se više vodi računa o sigurnosti djece u prometu i više ulaže u uređenje prometnica, rasvjetu, nogostupe, uspornike i slično.[1] Također govore o tome kako se u prometu osjećaju nesigurno; da im se oduzima prednost; boje se brzina i alkoholiziranih vozača, „moćnih“ vozila na cestama i tehnički neispravnih vozila, stoga predlažu češće policijske kontrole prometa. Osjećaju se frustriranima zbog gužvi u javnom prijevozu. Smatraju da zbog nedostatne cestovne infrastrukture nemaju svi jednake mogućnosti dolaska do škole i vožnje bicikla. Željeli bi da se djeci nudi više edukacija i kampanja o prometnoj sigurnosti te da se osigura bolja dostupnost prijevoza.[2]

Prema podacima Ministarstva unutarnjih poslova, u prometnim nesrećama u 2023. na hrvatskim je cestama stradalo 1 629 djece do 18 godina. Poginulo je čak 21 dijete: 10 u svojstvu putnika, sedmero vozača i četiri pješaka. Poginula djeca upravljala su mopedom (jedno dijete), motociklima (troje djece), osobnim automobilima (dvoje djece), a jedno je dijete poginulo upravljajući osobnim prijevoznim sredstvom [3].

Nažalost, u prvih je šest mjeseci 2024. već poginulo petero djece (dvoje putnika, dvoje pješaka i jedan vozač), a te brojke su i dalje u porastu, na što upozoravaju i mediji.

Roditelji i drugi građani obraćaju nam se tražeći pomoć zbog neodgovarajuće cestovne infrastrukture uslijed koje je ugrožena sigurnost djece, posebice na putu do dječjih vrtića i škola. Zabrinjavajuće je da djeca nisu uvijek sigurna u organiziranom prijevozu, često zbog  neispravnih autobusa, a nažalost, i zbog alkoholiziranih vozača.

Pojedinačni slučajevi koje pratimo i o kojima, nažalost, zbog tragičnih posljedica izvještavaju i mediji, ukazuju na to da se djeci dopušta da upravljaju biciklima, raznim vrstama motornih vozila (motorima, osobnim vozilima, traktorima, quadovima, itd.), a u zadnje vrijeme i novim kategorijama prijevoznih sredstava (npr. električnim romobilima) prije stjecanja tog prava te bez zaštitne opreme.

Brojni su slučajevi stradavanja djece dok upravljaju biciklima, bez odgovarajuće osposobljenosti za upravljanje biciklom, bez propisane pratnje, svjetla, reflektirajućeg prsluka i kacige, ali i električnih romobila, čije je sudjelovanje u prometu regulirano Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama (NN 85/2022), koji je stupio na snagu 30. srpnja 2022.

Informacije o stradavanju djece govore i o tome da roditelji protivno propisima prevoze djecu u osobnim automobilima, na traktorima, motorima i električnim romobilima. Očito je da su, unatoč nizu preventivnih i represivnih aktivnosti policije, djeca u prometu još uvijek nedovoljno zaštićena.

Dopuštanje djeci da prije stjecanja prava na upravljanje upravljaju osobnim automobilima, motorima, traktorima, neregistriranim vozilima te biciklima bez prethodne osposobljenosti s obzirom na dob, bez kacige i reflektirajuće opreme, ali i novim kategorijama prijevoznih sredstava poput električnih romobila, kao i nepropisni prijevoz djece u osobnim vozilima (bez sigurnosne sjedalice/postolja i sigurnosnog pojasa), predstavljaju svjesno zanemarivanje djece i kršenje njihovih prava, na što ukazujemo u svim prilikama.

Koristimo priliku podsjetiti sve građane, roditelje i djecu o važnosti pridržavanja prometnih propisa i opreza u prometu i posebnu zaštitu djece.

 

[1] Iz publikacije Kako ostvarujemo dječja prava u Hrvatskoj: mišljenja i stavovi djece i mladih u 2009. i 2023. godini, https://dijete.hr/hr/publikacije/

[2] Iz konzultacija s članovima Mreže mladih savjetnika pravobraniteljice za djecu (MMS) povodom Nacionalnog dana sigurnosti na cestama.

[3] Osobno prijevozno sredstvo je vozilo koje nije razvrstano niti u jednu kategoriju vozila sukladno posebnim propisima, bez sjedećeg mjesta i dr., (npr. vozilo koje se može samo uravnotežiti, monocikl s motornim ili električnim pogonom, romobil s motornim ili električnim pogonom i sl.)