Okrugli stol o filmskom stvaralaštvu djece “Pogledaj što mi je važno!”

Okrugli stol o filmskom stvaralaštvu djece “Pogledaj što mi je važno!”

U maloj dvorani kina Tuškanac u Zagrebu 11. listopada 2018. održan je okrugli stol pod naslovom “POGLEDAJ ŠTO MI JE VAŽNO!” – učenje o pravima djece kroz dječje filmsko stvaralaštvo. U Hrvatskoj djeluje oko 150 školskih i neovisnih filmskih klubova u kojima mali i mladi filmaši snimaju igrane, dokumentarne i animirane filmove te reportaže, kroz koje progovaraju o njima bitnim temama. O filmu kao idealnom mediju kroz koji djeca i mladi mogu ostvariti svoje pravo na izražavanje te onome što pritom mogu naučiti o medijima, na okruglom stolu razgovarali su stručnjaci, ali i učenice Osnovne škole Marije Jurić Zagorke u Zagrebu, članice školske filmske družine ZAG.

U raspravi koju je vodila glavna urednica portala medijskapismenost.hr. Ana Dokler, uz djecu su sudjelovali umjetnička direktorica Festivala prava djece Tatjana Aćimović, istaknuti i nagrađivani redatelj dokumentarnih filmova Nebojša Slijepčević, voditeljica filmske družine u OŠ Sveti Petar Orehovec Stojanka Lesički i savjetnica pravobraniteljice za djecu Maja Flego.

Tom je prilikom T. Aćimović objasnila temeljne ciljeve i vrijednosti Festivala prava djece, među kojima su i poticanje I podrška dječjem filmskom stvaralaštvu u kontekstu učenja o pravima djece i ostvarivanja prava djece.

Savjetnica pravobraniteljice za djecu, koja je uz Boška Piculu selektorica Festivala u dijelu koji se odnosi na učenike osnovnih škola, govorila je o vrijednosti i važnosti dječjeg filmskog stvaralaštva koje u Hrvatskoj ima dugu tradiciju, zahvaljujući ponajprije Hrvatskom filmskom savezu. Istaknula  je kako je stvaranje medijskih sadržaja, uključujući i filmove, jedna od vještina medijske pismenosti koja pomaže u razvoju analize i kritičkog promišljanja medijskih sadržaja koje stvaraju drugi. “Društvo ima obvezu osigurati djeci pravo na obrazovanje za medijsku pismenost, kao što je, uostalom, navedeno i u Strategiji Vijeća Europe o pravima djece u digitalnom okruženju. U školi dijete mora imati mogućnost samo kreirati medijski sadržaj
, a potreban je i jasan program edukacije nastavnika koji će ih u tome voditi. Medijskoj  pismenosti je nužno podučiti i roditelje, a struka bi im u tome trebala pomoći jasnim smjernicama”, rekla je.

Danas se djeca s kamerom susreću vrlo rano, uglavnom na pametnom telefonu, i sama počinju snimati svoje video zapise, često bez ikakvog usmjeravanja i vodstva odraslih istaknuo je redatelj Nebojša Slijepčević, navodeći kako je film danas vrlo demokratsko sredstvo komunikacije, i djeci najprirodniji jezik, stoga ih je od najranije dobi bitno podučiti njegovim elementima. Djeca i mladi kroz svoje filmsko stvaralaštvo mogu naučiti i mnogo toga drugoga i razviti vrijedne vještine, rekao je i podsjetio da je film je grupna aktivnost koja zahtijeva suradnju, uči povezivanju, ali i kreativnim sukobima, što je jako važno.

Voditeljica filmske družine Stojanka Lesički koordinatorica je Erasmus+ projekta “Mali korak za film, veliki za europsko građanstvo”, a proteklih godina je sa svojim učenicima i njihovim filmom sudjelovala i na festivalu prava djeteta. Kao najveću vrijednost rada u filmskoj družini navela je mogućnost da djeca upoznaju medije iznutra i da nauče kritički razmišljati o medijskim sadržajima. Kroz proces rada na filmu djeca ostvaruju svoje pravo na izražavanje i pravo na obrazovanje, a neki i pronađu smjer svog daljnjeg obrazovanja, napomenula je.

Istoga dana u kinu Tuškanac održana je debatna projekcija omnibus filma “Duboki rezovi”na kojoj su sudjelovali srednjoškolci, koji su se po završetku filma uključili u raspravu o temama kao što su tolerancija i poštovanje različitosti te nasilje i neodgovarajući odgovor društva na tu složenu problematiku.