U povodu Međunarodnog dana osoba s invaliditetom 3. prosinca 2008. Osnovna škola Ljudevita Gaja u Osijeku organizirala je integrirani školski dan pod naslovom “Pokušaj hodati u mojim cipelama”. Brojnim aktivnostima usmjerenim temi inkluzije – uključivanju djece s teškoćama u razvoju u redoviti rad i život škole, pridružila se i pravobraniteljica za djecu Mila Jelavić.
Integrirani dan u OŠ Lj. Gaja, koji je ponudio ukupno 17 radionica o djeci s posebnim obrazovnim potrebama, o toleranciji, dječjim pravima, sprečavanju nasilja u školi i miroljubivom rješavanju sukoba, o komunikaciji i suradnji i djece i odraslih, najviše je oduševio djecu, a privukao je i roditelje, učitelje iz drugih škola i studente nastavničkih fakulteta.
Učenici su u brojnim aktivnostima iskušali kako je “biti u tuđim cipelama”, uživjeti se u perspektivu drugoga, pokušati razumjeti i prihvatiti različitosti, suočiti se s problemima koje donose sukobi, ali poduzeti inicijativu i angažirati se kako bi se sukobi riješili mirnim putem. No za tu su priliku i doslovce iskušali hod u tuđim cipelama – svaki je učenik razmijenio s prijateljem po jednu cipelu ili tenisicu, pa su i na taj način naučili ponešto o suradnji i dijeljenju. U literarnim radionicama pisali su pismo prijatelju s teškoćama u razvoju, analizirali kršenja dječjih prava koja je doživio šegrt Hlapić, u dramskoj su pripremili igrokaz o temi različitosti, u medijacijskoj radionici svladavali su vještine posredovanja u mirenju sukobljenih strana, u komunikacijskoj su istraživali načine nenasilnog komuniciranja. U likovnim i praktičnim radionicama ilustrirala su se dječja prava i izrađivale čestitke i nakit za bor, tjestenina i kolači, a sve se to zatim prodavalo na prodajnoj izložbi, čiji je prihod namijenjen nabavci sredstava za rad s djecom s posebnim obrazovnim potrebama.
Odraslima su bile namijenjene radionica za roditelje o prevenciji nasilja i radionica za učitelje drugih škola o tome kako izraditi individualizirani učenički plan.
Nakon radionica uslijedila je tribina na kojoj su učenici i učitelji prikazali rezultate rada radionica. Djeci se tom prilikom obratila pravobraniteljica Mila Jelavić koja je podržala školu zbog uspješnog ostvarivanja inkluzije i pohvalila angažman djece i učitelja u integriranom danu. I profesorica Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta u Zagrebu dr. Ljiljana Igrić na tribini je istaknula važnost inkluzivnog obrazovanja. Iz Ureda pravobraniteljice za djecu događanja u školi pratili su i savjetnici Tatjana Opačak, Maja Flego i Darko Laksar.
Integrirani dan “Pokušaj hodati u mojim cipelama” inicirale su i osmislile ravnateljica OŠ Ljudevita Gaja Aleksandra Krampač Grljušić i profesorica Anita Šojat. Njihov projekt je tek dio sustavnih nastojanja za ostvarivanjem inkluzije u toj školi, koja je poznata u Hrvatskoj kao primjer dobre prakse i model integracije djece s teškoćama u redoviti odgojno-obrazovni sustav.
Integracija mora, sukladno načelu najboljeg interesa djeteta, biti na dobrobit djece s teškoćama, ali i ostale djece u školi. Zato je za integraciju nužno stvoriti preduvjete, kako ona ne bi bila puko fizičko smještavanje djeteta s teškoćama zajedno s ostalom djecom, bez primjerenog prilagođavanja njegovim stvarnim potrebama i potrebama cijeloga razreda.
Tu složenu zadaću sve uspješnije ostvaruju u OŠ Ljudevita Gaja, što potvrđuje njihov projekt u povodu Međunarodnog dana osoba s invaliditetom.