Izbornik

MMS: Želimo učiti za život, a ne samo za ocjene

MMS: Želimo učiti za život, a ne samo za ocjene

Na konferenciji za novinare, održanoj u Maloj kući dječjih prava 28. rujna 2018. uoči Dječjega tjedna, glavnu riječ imale su mlade savjetnice pravobraniteljice za djecu koje su predstavile preporuke Mreže mladih savjetnika pravobraniteljice (MMS) o tome što sve treba mijenjati u školi u aktualnoj reformi obrazovanja. MMS je svoje preporuke uputio ministrici znanosti i obrazovanja pod naslovom “Što sve treba mijenjati u školi: u obrazovnim sadržajima, u načinu izvođenja nastave i ocjenjivanju”. Članice MMS-a iznijele su sažetak rasprava o reformi obrazovanja koje su mladi savjetnici prethodno vodili na e-forumu i na sastancima, a iz kojih su proizašle njihove preporuke, kao izraz njihove želje za boljom školom. Pravobraniteljica Helenca Pirnat Dragičević navela je kako se nada  da će te preporuke biti poticajne i za donositelje odluka u procesu vrednovanja i razvoja programa „Škola za život“.

Lana Miličević, učenica 4. razreda 7. zagrebačke gimnazije istaknula je da se u školi uči mnoštvo činjenica, definicija i sadržaja koji nemaju praktičnu primjenu, a istodobno učenici ne dobivaju niz važnih životnih znanja, poput financijske pismenosti ili snalaženja u kriznim situacijama. Upozorila je i na zapostavljenu odgojnu ulogu škole. Zauzela se za reduciranje gradiva, smanjivanje broja obveznih i povećanje izbornih predmeta, mogućnost izbora sadržaja ili broja sati unutar pojedinih predmeta, lakšu promjenu smjera ili programa u srednjoj školi i kvalitetnu učeničku praksu za koju će učenici biti pravično plaćeni.

Karla Škrlec, učenica 3. razreda 18. gimnazije u Zagrebu govorila je o nužnim poboljšanjima u načinu izvođenja nastave, istaknuvši važnost nastavnika, koji trebaju imati i odgovarajuću pedagoško-psihološku spremu te biti sposobni razumjeti potrebe djece i njihov razvoj. Pozvala je i na bolju podršku učenicima s teškoćama u razvoju. Naglasila je da u nastavi treba biti više povezivanja teorije s praksom, više dijaloga i aktivnog sudjelovanja učenika, više uvažavanja različitih stilova učenja, ali i manje domaćih zadaća kako bi se djeca mogla posvetiti i drugim interesima i obvezama, primjerice glazbenoj školi, sportu i slično.

Stela Tonner, učenica 1. razreda 2. zagrebačke gimnazije predstavila je prijedloge za promjene u ocjenjivanju učenika. Istaknula je problem neujednačenih kriterija ocjenjivanja učeničkoga znanja, što stvara velike teškoće kad o ocjenama ovisi upis u željenu srednju školu. Zauzela se za ravnomjerniji raspored ispitivanja i testova tijekom godine, za više sati ponavljanja gradiva prije velikih testova, naročito iz matematike, ali i upozorila da je nasumično ispitivanje iz e-dnevnika nepravedno. Pozvala je na više razumijevanja za učenike, istaknuvši da oni ne mogu svakoga dana biti izvrsni u svim predmetima, a nekima je potrebna i pomoć u svladavanju ispitnog stresa i treme.

Pravobraniteljica za djecu Helenca Pirnat Dragičević istaknula je važnost ostvarivanja prava djece na sudjelovanje u društvenim procesima koji ih se tiču, kao što je, primjerice reforma obrazovanja. Naglasila je da djeca svakako trebaju biti važni sudionici u raspravi promjenama u odgojno-obrazovnome sustavu i pozvala je da se djeci pruži više prilika za takvo sudjelovanje. Na kraju je pročitala poruke MMS-a upućene donositeljima odluka u reformi obrazovanja u kojima poručuju da nam obrazovna reforma treba što prije, te da s time ne treba odugovlačiti, ali i upozoravaju da djeca nisu roboti za učenje i polaganje ispita. Zaključila je s njihovom porukom: Pitajte učenike kakve promjene žele u školi i potaknite ih da izraze svoje mišljenje!

Budući da su preporuke MMS-a nedavno poslane ministrici znanosti i obrazovanja, u međuvremenu je pravobraniteljica primila i odgovor od njezine pomoćnice Lidije Kralj. Ona je zahvalila MMS-u, u svoje osobno ime, uime mentorskoga tima i ministrice na prijedlozima i savjetima. U poruci je istaknula da su prijedlozi Mladih savjetnika pravobraniteljice slični nastojanjima u eksperimentalnome programu „Škola za život“ i Cjelovitoj kurikularnoj reformi.

„Svjesni smo da je jako puno izazova pred nama, ali vjerujemo da trebamo učiniti sve što možemo kako bismo poboljšali sustav obrazovanja za našu djecu. Proslijedili smo te preporuke i našem mentorskom timu koji će nastojati što više elemenata ugraditi odmah u reformu obrazovanja“, poručila je pomoćnica ministrice obrazovanja pravobraniteljici.