Nakon presude Visokog upravnog suda RH kojom je taj sud, u postupku ocjene zakonitosti Odluke o izmjenama i dopunama Odluke o novčanoj pomoći za roditelja odgojitelja koju je Gradska skupština Grada Zagreba donijela 8. rujna 2022. (Službeni glasnik Grada Zagreba broj 25/22) odbio prijedloge podnositelja, roditelja odgojitelja, pravobraniteljica za djecu prima veliki broj pritužbi roditelja odgojitelja zbog ukidanje mjere novčane pomoći od strane Grada Zagreba.
U svojim podnescima roditelji, dosadašnji korisnici mjere, pritužuju se na neodgovarajuće kompenzacijske mjere za povratak na tržište rada, nedostatak vrtićkih kapaciteta i nemogućnost upisa njihove djece u dječje vrtiće, nedostatak organiziranog produženog boravka za djecu razredne nastave, te na posljedice koje će ukidanje ove mjere imati na materijalni status njihove obitelji.
U odnosu na zagrebačku demografsku mjeru roditelj odgojitelj Ured pravobraniteljice za djecu proteklih je godina upozorio na negativni aspekt te mjere koji se očitovao u nemogućnosti da dijete pohađa dječji vrtić za vrijeme dok roditelj koristi ovu mjeru. U tom smislu, 2019. godine smo upozorili Grad Zagreb da onemogućavanje upisa djeteta u dječji vrtić u okviru navedene mjere smatramo neprihvatljivim jer je u suprotnosti s najboljim interesima djeteta. Tada smo predložili da se s posebnom pažnjom pristupi revidiranju mjere roditelj odgojitelj, budući da je pravo djeteta na kvalitetan odgoj i obrazovanje iznad prava roditelja.
Smatramo da kvalitetne i učinkovite demografske mjere trebaju biti cjelovite i uravnotežene, te obuhvatiti širu društvenu potporu obiteljima u skrbi o djeci, te se stoga ne mogu prvenstveno temeljiti na novčanim naknadama. U vezi s time proteklih smo godina izvršnoj vlasti upućivali preporuke koje se odnose na: donošenje konzistentne obiteljske politike i mjere za roditelje koje podrazumijevaju ulaganje u djecu, širenje usluga za djecu i roditelje te prilagodbu postojećih usluga potrebama zaposlenih roditelja i njihove djece; podršku roditeljstvu i prilagodbu uvjeta rada potrebama roditelja; prilagodbu organizacije rada dječjih vrtića i škola potrebama i radnom vremenu zaposlenih roditelja; unapređivanje roditeljskih znanja i vještina; mjere i usluge za roditelje koji imaju pojačanu potrebu za podrškom (npr. roditelji djece s teškoćama u razvoju, roditelji niskog socijalno-ekonomskog statusa i sl.).
Iako mjera roditelj odgojitelj nije u svim svojim aspektima bila usklađena s najboljim interesom djeteta, u studenome 2021., prilikom donošenja Odluke izmjenama Odluke o novčanoj pomoći za roditelja odgojitelja, upozorili smo Grad Zagreb da vodi računa o socijalno-ekonomskom statusu obitelji i posljedicama koje će izmjena odluke imati na svako pojedino dijete i obitelj i uzme u obzir realnu situaciju u kojoj se brojne obitelji u velikoj mjeri oslanjaju na nju kao na važan izvor prihoda za život.
Tada smo Gradu Zagrebu predložili da: predvidi dulji prijelazni rok za prilagodbu obitelji kojima su se novom odlukom znatno smanjila prava u okviru korištenja mjere; izradi analizu primjene i učinaka ove mjere na obitelji korisnike mjere; izradi plan mjera kojima će se omogućiti odgovarajuća briga o djeci i mjesta za njih u predškolskim ustanovama; izradi kvalitetnu organizacijsku i financijsku projekciju kapitalnih ulaganja radi podizanja prostornih, kadrovskih i organizacijskih kapaciteta vrtića, uz jasno postavljene rokove; izradi plan mjera kojima će se omogućiti odgovarajuća briga o djeci i pomoć roditeljima, uključujući i mjere poticanja zapošljavanja roditelja odgojitelja te o njima pravovremeno informira roditelje.
Nakon donošenja Odluke o izmjenama i dopunama Odluke o novčanoj pomoći za roditelja odgojitelja od 8. rujna 2022. Gradu Zagrebu smo ponovno preporučili da uzme u obzir socijalno-ekonomski status i posljedice za obitelji te da oformi stručni tim radi stručne i savjetodavne potpore roditeljima koji „izlaze iz mjere“. Također smo preporučili da koordinira radnje i aktivnosti kako bi se roditeljima olakšalo nalaženje zaposlenja i ostvarivanje prava iz sustava socijalne skrbi i upisa djece u dječje vrtiće, posebno kad se radi o roditeljima koji imaju pojačane potrebe za podrškom kao što su, primjerice, roditelji djece s teškoćama u razvoju. Ukazali smo da bi bio primjereniji dulji prijelazni rok za prilagodbu obitelji u prestanku korištenja ove mjere. Preporučili smo poduzimati sve radnje i aktivnosti radi omogućavanja upisa u vrtić djece roditelja korisnika mjere koji se zaposli, pa i tijekom pedagoške godine, te uložiti dodatne napore kako bi se sva djeca rane i predškolske dobi mogla uključiti u predškolski odgoj i kako to ne bi utjecalo na dostupnost mjesta svoj djeci predškolske dobi. Upozorili smo, također, da nezaposlenost roditelja i korištenje mjera potpore u cilju pronalaženja zaposlenja, djeci ne bi smjela biti otežavajuća okolnost pri upisu i pohađanju vrtića.
Ne dovodeći u pitanje spomenutu pravomoćnu presudu Visokog upravnog suda RH, u mjesecu ožujku 2023. ponovno smo se obratili gradonačelniku Grada Zagreba i preporučili da uloži dodatne napore radi povećanja prostornih, kadrovskih i organizacijskih kapaciteta dječjih vrtića kako bi se povećao obuhvat i omogućilo uključivanje u predškolske ustanove (jasličke i vrtićke programe) djece roditelja odgojitelja koji „izlaze iz mjere“, kao i ostale djece rane i predškolske dobi čiji roditelji također računaju na mjesto u dječjem vrtiću. Preporučili smo i da uloži dodatne napore u osiguravanje školskih kapaciteta za produženi boravak budući da on nije osiguran jednako u svim školama za djecu razredne nastave.
Na kraju, s obzirom na informacije da se roditelji odgojitelji i njihova djeca suočavaju s negativnim komentarima, uvredama i govorom mržnje zbog svojeg dosadašnjeg statusa, a koje za djecu i njih predstavljaju uvredljivo i ponižavajuće okruženje, naglašavamo da su svi dužni zaštititi djecu da se ona ne izlažu negativnim reakcijama, stigmatiziranju i uznemiravanju, te apeliramo da se o njihovoj dobrobiti u svakoj prilici vodi računa.